В Україні
Коли регулювання ринку важливіше самого ринку
«Шерсть з вівці можна стригти багато років, але ось шкуру здерти – лише один раз».
Карл Сьюєлл
В Україні вже більше ніж півтора роки триває війна. Українська економіка виживає завдяки міжнародній допомозі, рівень добробуту знизився до рівеня 2000-х, а ділова активність переважно має західноукраїнський присмак.
На фондовому ринку в обігу перебувають тільки так звані військові (емітовані в період військового часу) облігації внутрішньої державної позики (ОВДП) з фіксованою дохідністю, що встановлюється Міністерством фінансів України. Постійні ракетні обстріли та атаки шахедів стримують відновлення будівництва, великі забудовники зайняли вичікувальну позицію, що, безумовно, не могло не позначитися на активності фінансових компаній-управителів фондів фінансування будівництва (ФФБ) та низки Інститутів спільного інвестування (ІСІ).
Читайте також: Воєнний стан. Всі нормативні матеріали, алгоритми дій, роз’яснення, корисні ресурси
Більшість фондового ринку стоїть, не працює, й доволі складно зрозуміти та прийняти те, що вимоги до професійних учасників посилюються. Бізнес на ринку капіталу, а саме діяльність управителів ФФБ, перестає бути прибутковою, а, відповідно, втрачається й інтерес інвесторів. Постійне збільшення вимог до управителів ФФБ з боку регулятора вкрай негативно впливає на фінансовий стан управителів, особливо в період затяжної війни, коли зведення більшості об’єктів будівництва призупинено. Все більше управителів замислюються над питанням виходу з ринку, тим більше, що Закон України 2518 дозволяє займатися тією ж діяльністю, але з іншою назвою – «девелопер», щоправда фактично, за відсутності будь яких вимог!
Окрім того, з 1 жовтня цього року заплановане збільшення нормативу ліквідності до 0,5 і це в той час, коли ліквідність банків зашкалює, а управителі «з’їли» хіба що не все, що було накопичено за останні довоєнні роки, Національна комісія з фондового ринку та цінних паперів (НКЦПФР) вирішила посилити вимоги до здійснення фінансового моніторингу щодо збереження документів та інформації. І справа не в тому, що таке збереження інформації непотрібне, справа у вартості цих вимог та коштах, які вже зовсім незрозуміло де брати. Наразі асоціація FIMA вивчає питання й розглядає варіант звернення до регулятора щодо внесення змін до профільного закону про ФФБ стосовно збільшення розміру винагороди управителя, яка на законодавчому рівні обмежена 5%. Обґрунтуванням для таких змін є те, що лише за останні роки регулятор фондового ринку запровадив такі недешеві «нововведення»: збільшена вимога щодо кількості сертифікованих фахівців з 1 до 3-х (учасник ринку несе витрати, пов’язані з отриманням сертифікату по кожному сертифікованому фахівцю); відбувається постійне підвищення вимог щодо розміру нормативу ліквідності; підвищення витрат у зв’язку із запровадженням вимог Стандартів корпоративного управління, в тому числі створення додаткового органу, відповідального за здійснення нагляду; посилюються (стають дорожчими) вимоги до збереження документів та інформації при ідентифікації клієнтів. А подання звітності залишається платним.
Читайте також: Відновлено відповідальність за порушення порядку розрахунків за товари
Наостанок слід зазначити, що на противагу всім очевидним негативним факторам другого року повномасштабної агресії росії, бажано створювати сприятливий простір для виживання ринку. Бо якщо систематично робити кроки, які призводять до здорожчання ведення бізнесу та банкрутства компаній, то, як видається, щось не так з політикою, яка впроваджується.
Джерело: Юридичний вісник України