В Україні
Новостворені громади не мають компенсувати неоплачені соціальні послуги
Асоціація міст України звернула увагу на відсутність законодавчих підстав для перекладання на територіальні громади заборгованості районних бюджетів ліквідованих районів, зокрема заборгованості з виплати компенсацій фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду.
АМУ зазначила, що згідно з ч. 7 ст. 13 Закону України «Про соціальні послуги» та постановою КМУ від 23 вересня 2020 р. № 859 компенсація фізичним особам, які надають соціальні послуги громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують сторонньої допомоги призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчими органами міської міста обласного значення, районної в місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади.
Відповідно до пп. «а» п. 4 ч. 1 ст. 89 Бюджетного кодексу України в редакції, яка діяла до 1 січня 2021 р., виплата компенсації, здійснювалася з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад. Тобто, до 1 січня 2021 р. компенсація виплачувалася з бюджету того рівня, на якому працює орган, який призначив компенсацію (сільський, селищний, міський або районний).
З 1 січня 2021 р. відповідно до ст. 89 Бюджетного Кодексу України та п. 5 розд. II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону від 17 листопада 2020 р. № 1009-IX виконавчі органи усіх сільських, селищних, міських рад набули повноважень призначати і виплачувати компенсацію з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад.
Щодо виплати заборгованості бюджетів районних рад ліквідованих районів, то відповідно до пп. 3 п. 6-2 розд. V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов’язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району. Тобто, районна рада новоутвореного району є правонаступником, в тому числі, усіх залишків коштів та боргових зобов’язань і вона ж повинна виплатити відповідну заборгованість.
АМУ звернула увагу, що норма щодо передачі боргових зобов’язань районних бюджетів бюджетам територіальних громад (відповідно до абз. 6 пп. 15 п. 6-2 розд. V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону «Про місцеве самоврядування в Україні») чітко не виписана та не вказує на обов’язковість передачі такої заборгованості, не містить порядку здійснення її розподілу.