Освітня субвенція потребує перегляду - АМУ звернулася до Прем'єр-міністра України - LexInform: Правові та юридичні новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

В Україні

Освітня субвенція потребує перегляду – АМУ звернулася до Прем’єр-міністра України

Дата публікації:

Асоціація міст України звернулася до Прем’єр-міністра України Д.Шмигаля з приводу необхідності врегулювання питання забезпеченості належної роботи закладів загальної середньої освіти у 2021 році.

Це потребує перегляду обсягів освітньої субвенції на 2021 рік та розробки нової формули розподілу освітньої субвенції на наступний 2022 рік.

АМУ направила пропозиції та аналіз результатів опитування щодо стану забезпеченості виплати заробітної плати педагогічним працівникам загальної середньої освіти у громадах, що утворилися внаслідок нового адміністративно-територіального устрою, а також наголосила на наявності прогнозованого дефіциту освітньої субвенції.

Проведене АМУ опитування засвідчило, що близько 40% опитаних громад заявили про дефіцит освітньої субвенції у 2021 році. В середньому дефіцит освітньої субвенції на оплату праці педагогічних працівників, що надають повну загальну середню освіту, складає 7‑9%. Більше 14,5% громад мають до 5% дефіциту освітньої субвенції, 20% –  від 5% до 15% дефіциту. В більш ніж 3% громад складається катастрофічна ситуація, дефіцит освітньої субвенції в них становить від 17 до 30%. Загальний же обсяг потреби в коштах на заробітну плату педагогічним працівникам в середній освіті для місцевих бюджетів складає понад 855 млн. грн.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Однією з причин, що призводить до дефіциту освітньої субвенції, поряд з недостатньо оптимізованою мережею закладів і наявністю шкіл/класів з малою наповнюваністю, є недосконалість Формули розподілу освітньої субвенції, яка не враховує частину передбачених нормативно-правовими актами МОН освітніх послуг у середній освіті.

Більшість опитаних громад подали пропозиції з вдосконалення Формули розподілу освітньої субвенції.

Пропозиції переважно стосуються того, що у Формулі не передбачені видатки на:

  • вихователів груп подовженого дня (передбачено Законом України  «Про повну загальну середню освіту», стаття 12);
  • години на педагогічний патронаж (передбачено Законом України «Про загальну середню освіту», стаття 4), зокрема, для здобувачів освіти, які за станом здоров’я не можуть відвідувати заклад освіти і перебувають удома, (наказ МОН від 12.01.2016 № 8 «Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти»);
  • заміну тимчасово відсутніх педагогічних працівників (згідно з наказом МОН від 15.04.1993 №102 «Про затвердження Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти», п 73).
    За результатами опитування також з’ясовано, що у Формулі застосовані занижені коефіцієнти поділу класу на групи при вивченні окремих предметів та розрахунку видатків на утримання іншого педагогічного персоналу (окрім учителів). Аналіз потреби органів місцевого самоврядування на оплату праці педпрацівникам для виконання усіх вимог нормативно-правових актів та забезпечення потреб громад у середній освіті засвідчив, що приблизно сталими є такі показники: «оплата індивідуальної форми навчання» – середній відсоток потреби складає 3-5% від обсягу субвенції; «оплата вихователів ГПД» – середній відсоток потреби складає 2-4% від обсягу субвенції.

Окрім того, громади висловили пропозиції щодо передбачення в освітній субвенці ще й таких видатків:

  • на непедагогічних працівників, які забезпечують функціонування закладів середньої освіти. Частка видатків на оплату праці цієї категорії працівників з місцевих бюджетів, порівняно з обсягом освітньої субвенції, є досить значною, і складає в середньому більше третини;
  • на харчування пільгових категорій дітей, оскільки перелік пільгових категорій значно розширено, зокрема із прийняттям Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення безкоштовним харчуванням дітей внутрішньо переміщених осіб» (особливо важливо для громад, що розташовані поблизу лінії розмежування з тимчасово окупованими територіями Донецької та Луганської областей);
  • на вихователів закладів дошкільної освіти, що надають дошкільну освіту дітям старшого дошкільного віку, оскільки згідно із ст. 11 Закону «Про освіту», для дітей старшого дошкільного (5-ти річного) віку дошкільна освіта є обов’язковою;
  • на енергоносії, оплату за доступ закладів освіти до Інтернет, що є необхідною умовою надання якісних освітніх послуг.

Міські громади, до яких, відповідно до нового територіально-адміністративного устрою, увійшли прилеглі сільські території, пропонують включити до Формули окремі коефіцієнти для обрахунку середньої наповнюваності класів для міських закладів та закладів сільської місцевості для міських громад. Оскільки у Формулі обсяг розрахунку освітньої субвенції для сільських територій міських громад здійснюється відповідно до показника РНК (розрахункової наповнюваності класів), що застосовується для міської громади в цілому. Таким чином, учні сільських територій в межах міських громад перебувають в нерівних умовах з учнями сільських громад.

Окремі громади проти коефіцієнтів коригування для обрахунку розрахункової наповнюваності класів, які введені до Формули для наближення РНК до ФНК (фактичної наповнюваності класів). Адже ці громади великими зусиллями змогли оптимізувати мережу закладів освіти, що дозволило відчути фінансову спроможність, а саме: коштами освітньої субвенції забезпечити виплату надбавки за престижність праці педагогічних працівників у розмірі 30% та інших заохочувальних виплат; використовувати залишки для модернізації та оновлення закладів освіти; утримувати сільські школи з невеликою наповнюваністю. Тож застосування коефіцієнтів коригування РНК при розрахунку обсягів субвенції зменшує фінансову спроможність закладів загальної середньої освіти, які дотримуються вимог Закону України “Про освіту” та демотивує громади приводити свою мережу до вимог чинного законодавства і економії ресурсів держави.

Асоціація міст України зауважує, що обсяг освітньої субвенції не забезпечує потребу в коштах на оплату праці педагогічних працівників у сфері загальної середньої освіти на належному рівні. Тож АМУ звернулася до Прем’єр-міністра України з проханням дати доручення МОН спільно з Мінфіном до 1 червня 2021 року:

1) провести аналіз забезпечення бюджетів органів місцевого самоврядування обсягом освітньої субвенції за результатами І-го кварталу 2021 року;

2) передбачити додаткові кошти для фінансування потреб органів місцевого самоврядування в частині виплати заробітної плати педагогічним працівникам в належному розмірі відповідно до чинних нормативно-правових актів;

3) розробити нову Формулу, на основі якої буде здійснено розподіл освітньої субвенції в Держбюджеті-2022, з врахуванням вимог нормативно-правових актів у сфері освіти.

В Україні

Планові заходи з державного контролю до кінця карантину не проводяться, а позапланові – можна

Опубліковано

on

От

Державна регуляторна служба нагадує, що наразі діє заборона (мораторій) на проведення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» встановлено, що тимчасово, по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, крім державного нагляду (контролю):

– за діяльністю суб’єктів господарювання, які віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику;

– у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

– у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Читайте також: Суб’єктів господарювання сповіщатимуть про перевірки через е-кабінет

Отже, до завершення дії карантину забороняються планові заходи зі здійснення державного нагляду (контролю) майже в усіх сферах господарської діяльності, крім вищезазначених.

Також Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» встановлює, що органам контролю у період та на території проведення антитерористичної операції тимчасово забороняється проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання, крім позапланових перевірок суб’єктів господарювання, що віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику.

Водночас законодавством не встановлено обмеження на проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Нагадаємо, використання пестицидів та агрохімікатів перевірять поза планом

Читати далі

В Україні

Відмова працівників від вакцинації не складає порушення трудової дисципліни

Опубліковано

on

От

ЦК Профспілки працівників освіти і науки України розглянув проект наказу МОЗ «Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним щепленням» і не підтримує його прийняття.

Читайте також: Щеплення від COVID-19 будуть обов’язковими для працівників органів влади і освітян

Проект суперечить національним та міжнародним нормативно-правовим актам, згідно з якими вакцинація є добровільною, а застосування до працівника заходів примусу та/або дисциплінарного стягнення за відмову вакцинуватися від хвороби COVID-19, викликаної вірусом SARS-CoV-2 є неправомірним.

Зокрема ч. 6 ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» також передбачено, що повнолітнім дієздатним громадянам профілактичні щеплення проводяться за їх згодою після надання об’єктивної інформації про щеплення, наслідки відмови від них та можливі поствакцинальні ускладнення.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Крім того, у п. 3 своєї Резолюції 2361 (2021) Парламентська асамблея Ради Європи закликає та рекомендує інформувати громадян про те, що вакцинація не є обов’язковою і що ніхто не може зазнавати політичного соціального чи іншого тиску для проходження вакцинації, а також забезпечити, щоб ніхто не піддавався дискримінації за те, що не пройшов вакцинацію.

Згідно зі ст. 147 КЗпП України за порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано один з таких заходів стягнення: 1) догана; 2) звільнення.

Разом з тим, п. 24 Типових правил внутрішнього трудового розпорядку для робітників і службовців підприємств, установ, організацій зазначено, що порушення трудової дисципліни – це невиконання чи неналежне виконання працівником покладених на нього трудових обов’язків.

Отже, відмова працівників від вакцинації не може вважатися порушенням трудової дисципліни.

Крім цього, Дорожньою картою з впровадження вакцинації від гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS- СоV-2, і проведення масової вакцинації у відповідь на пандемію COVID- 19 в Україні у 2021- 2022 роках, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я від 24 грудня 2020 р. № 3018, встановлено, що вакцинація від коронавірусної хвороби СОVID-19 в Україні буде добровільною для усіх груп населення та професійних груп.

Нагадаємо, щеплення від COVID-19 будуть обов’язковими, але не для всіх

Читати далі

В Україні

Топ-3 екологічні проблеми України

Опубліковано

on

От

Нестача питної води, забруднення повітря та відходи — ці проблеми є найбільш нагальними для українців згідно з результатами роботи Держекоінспекції та згідно з опитуванням Інституту Горшеніна та Представництва Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні.

Читайте також: Запроваджується екологічне страхування

Про це повідомив голова Державної екологічної інспекції Андрій Мальований. «Так, згідно з результатами опитування, в Україні серед екологічних проблем, якими найбільше переймаються респонденти — забруднення водойм та дефіцит питної води (51,0%), зростання кількості побутових та промислових відходів (45,9%) та забруднення атмосферного повітря (38,1%).

Ці дані корелюються і з результатами роботи Держекоінспекції. Зокрема, протягом минулого року ДЕІ провела найбільше перевірок у сфері поводження з відходами та в частині атмосферного повітря. А у сфері водних ресурсів інспекція за рік розрахувала понад 188 мільйонів гривень збитків за такі порушення, як скиди забруднюючих речовин у водойми, засмічення річок тощо», — зазначив Андрій Мальований.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Відповідальність за ці проблеми українці, відповідно до підсумків опитування, здебільшого покладають на місцеву владу. Про це заявили 63,7% відсотків респондентів. «І справді, в багатьох питаннях місцева влада на сьогоднішній день діє неефективно. Наприклад, зараз 22% населення не мають доступу до системи централізованого вивозу сміття, яку мають організовувати органи місцевого самоврядування. Крім того, Держекоінспекція неодноразово фіксувала кричущі випадки недотримання природоохоронного законодавства, які допускаються органами місцевої влади. Так, торік ДЕІ подала до суду на Львівську міську раду та Львівську обласну державну адміністрацію з вимогою усунути низку порушень у сфері поводження з відходами», — додав посадовець.

Читайте також: Випадки скидання бруду в море спільно виявлятимуть Держекоінспекція та адміністрації морських портів

За його словами, подібні випадки стаються, зокрема, тому, що в Україні досі існують штрафи, розміром 85 гривень. «Такі мізерні суми не можуть сприяти тому, щоб посадові особи утримувалися від порушень. Аби ситуація змінилася і влада на місцях почала діяти ефективніше, необхідно збільшувати штрафні санкції за порушення природоохоронного законодавства», — сказав Андрій Мальований, додавши, що наразі весь світ приходить до розуміння важливості захисту довкілля. Зокрема, Європейський Союз розпочав втілення амбітного Європейського зеленого курсу, який переставить всі галузі людської діяльності на рейки сталого розвитку.

Читайте також: Екоінспекції посилять контроль

Джерело: Юридичний вісник України

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2021
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Вже йдете? Перш ніж Ви підете ...

Запрошуємо до нашого каналу Telegram

Не варто пропускати жодної актуальної новини ;)
close-link