СБУ має бути в «законі», або Дещо про реформу Служби безпеки України та застереження правозахисників - LexInform: Правові та юридичні новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

В Україні

СБУ має бути в «законі», або Дещо про реформу Служби безпеки України та застереження правозахисників

Дата публікації:

У Верховній Раді повним ходом ведеться робота над проектом закону про реформу СБУ. Документ уже навіть схвалений представниками ЄС, НАТО та США. А оскільки чинний закон про Службу безпеки України безнадійно застарів, то зовнішні партнери закликають депутатів ухвалити законопроект без зволікань.

Водночас тривають дискусії на цю тему і в суспільстві, зокрема в експертному середовищі та правозахисних організаціях, які, навпаки, застерігають проти його прийняття в такому вигляді. Так, проти законопроекту категорично виступив Євген Захаров, глава Харківської правозахисної організації. Так що ж, власне, відбувається, з «перезапуском» СБУ? Не буде перебільшенням сказати, що вказаний законопроект розділив українське громадянське суспільство. Як відомо, частина експертів, що спеціалізуються на тематиці вступу до НАТО, виступають за реформу і за посилення контррозвідки відповідно до рекомендацій та кращих європейських практик, в той час як правозахисники критикують документ, адже на їх думку «він є незбалансованим». До того ж, законопроект становить серйозну загрозу стану прав людини в Україні. Попри те, що українське суспільство й держава в Конституції підтвердили своє євроатлантичні прагнення та вірність європейським цінностям, однак реальна практика нормотворення суперечить таким прагненням.

Читайте також: Спецслужба без меж і контролю, або Що не так із законопроектом про СБУ?

І це значною мірою стосується також вибору шляху реформування СБУ: ухвалювати чи не ухвалювати в другому читанні та в цілому законопроект № 3196-д (про нову редакцію Закону «Про Службу безпеки України» та зміни пов’язаних із ним законів). Відхилити законопроект як неприйнятний і готувати інший його варіант — означає лишити ще на невизначений термін нинішню «прорадянську» спецслужбу, залишити її загалом без контролю, зі слідчими повноваженнями «хлібних справ», з використанням цих повноважень на свій розсуд. Західні експерти загалом підтримують документ, відстоюючи свої рекомендації, хоча вони враховані й не в повному обсязі — немає достатніх гарантій прав людини, неналежним є контроль за діяльністю спецслужби, не передбачена передача правоохоронних повноважень іншим органам розслідування тощо. Вважається, що це можна буде зробити пізніше: ухвалити окремі закони про передачу повноважень, про контроль, зокрема, тощо.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

До речі, українських правозахисників, які в своїй більшості вважають, що цей законопроект не можна приймати в такому вигляді, підтримує й Моніторингова місія Верховного комісара ООН з прав людини в Україні. В чому суть справи, питається?

Перше, і головне — дотримання прав людини є суто декларативним. Згідно із законопроектом співробітник СБУ не обтяжений необхідністю представлятися та повідомляти про затримання людини Центри безоплатної правової допомоги чи забезпечувати право затриманого на повідомлення рідних про затримання.

По-друге, співробітники контррозвідки СБУ за умови ухвалення нового закону зможуть: здійснювати контрольоване пересування осіб та/або переміщення предметів через державний та митний кордон України; без розкриття своєї належності до СБУ та справжньої мети таких заходів проводити опитування осіб за їхньою згодою та отримувати від них інформацію, заходити до приміщень та на земельні ділянки фізичних осіб; здійснювати тимчасове обмеження доступу до визначених інформаційних ресурсів; збирати й вивчати документи та відомості, що характеризують діяльність підприємств, установ, організацій, а також спосіб життя окремих осіб, джерела й розміри їхніх доходів; отримувати від операторів та провайдерів телекомунікацій технологічну та іншу інформацію про функціонування мереж; безперешкодно заходити і перебувати на території та в приміщеннях органів державної влади й інших держорганів, їхніх структурних підрозділів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, незалежно від форми власності тощо. І підстави для таких дій є практично безмежними, адже розуміння «державної безпеки», загроз їй та інших ключових понять є досить нечітким. А контррозвідка, яку законопроект виводить з-під дії чинного закону про оперативно-розшукову діяльність, отримує повноваження, які фактично можна застосовувати на свій розсуд.

По-третє, контроль за економікою й ринком залишається за СБУ, тобто тут нічого не міняється. А отримати інформацію про діяльність СБУ буде досить складно.

По-четверте, норми про застосування співробітниками СБУ заходів примусу, фізичного впливу (сили), спеціальних засобів та вогнепальної зброї є значно ширшими, аніж аналогічні положення закону «Про Нацполіцію».

Тому правозахисники й забили тривогу, вважаючи, що в разі ухвалення цього закону СБУ буде правоохоронним органом з найбільшими в країні повноваженнями щодо застосування примусу і сили. Наразі ВРУ опинилася перед парадигмою неприйнятності старого закону та небезпеки нового законопроекту. Вихід, мабуть, може бути знайдений шляхом внесення суттєвих змін у цей документ та їх врахуванні депутатами під час розгляду документа в сесійній залі. Інакше отримаємо нового монстра, що стоятиме над державною та суспільством.

Віктор КОВАЛЬСЬКИЙ

Джерело: Юридичний вісник України

В Україні

Чи буде «революція в кабінетах чиновників», або Чому потрібен закон про адмінпроцедуру?

Опубліковано

on

От

Лариса Білозір,
політик, благодійниця,
народний депутат України IX скликання, член депутатської групи «Довіра»

Днями мій колега по комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олександр Качура коротко розповів про те, що наш комітет встиг зробити за два роки роботи. Я ж хотіла би більш докладно зупинитися на тому, над чим зараз працюємо й чому приділяємо велику увагу вже більше року. Я маю на увазі законопроект «Про адміністративну процедуру», який уже ухвалено в першому читанні й дуже сподіваюся, що найближчими тижнями його буде ухвалено в цілому як закон.

Читайте також: Як припинятимуть дію адміністративні акти за загальною адмінпроцедурою?

Довкола цього законопроекту не ведуться гучні політичні баталії. Про нього, на жаль, мало пишуть ЗМІ, він не є предметом жвавої суспільної дискусії. А дарма, бо його ухвалення й імплементація якісно змінять відносини між державою і громадянином у сфері надання адміністративних послуг, зроблять їх більш зрозумілими й прозорими.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Щоб розібратися, що саме зміниться, давайте трохи зупинимося на тому, як зараз вибудовуються ці відносини. Я не стану узагальнювати, але, думаю, всі, або майже всі, хто колись отримував адміністративні послуги, стикався із ситуацією, коли від рішення одного чиновника, навіть не дуже високого рівня, залежало отримання того чи іншого документа, оформлення чи скасування субсидії тощо. Причому логіку і порядок ухвалення цього рішення громадяни подекуди зрозуміти не можуть, так само, як не можуть ані отримати доступу до матеріалів своєї справи, ані заперечити, ані якось вплинути на ситуацію.

Такі недоброчесні «царьки», які, маючи найменші владні повноваження, починають «вирішувати долі людей», вимагати хабарі за виконання своїх прямих обов’язків, вимотувати людям нерви, вже давно стали героями численних анекдотів, скетчів та жартів. Але коли з ними доводиться стикатися в реальності – стає геть не смішно. Так само не смішно людям, яких ставлять перед фактом, що їх з незрозумілих причин позбавили пільг, субсидій, інших соціальних виплат.

Читайте також: Процедуру оскарження адміністративних актів нарешті впорядкують

Законопроект «Про адміністративну процедуру» покликаний концептуально змінити ситуацію й запобігти виникненню подібних ситуацій. По-перше, він чітко визначає засади, на яких ухвалюються адміністративні рішення: рівність перед законом, обґрунтованість, неупередженість, добросовісність і розсудливість, пропорційність, відкритість, своєчасність і розумний строк, ефективність, а також — презумпція правомірності дій та вимог особи.

По-друге, цей закон гарантуватиме право особи на участь в адміністративному провадженні й ефективні засоби правового захисту, тобто тепер адміністративні органи будуть зобов’язані інформувати та консультувати учасників адміністративного провадження не лише з питань самого провадження, а й щодо змісту їхніх прав та обов’язків.

При цьому людина, якої стосується провадження, має право витребовувати й надавати документи, а також інші докази, що стосуються обставин адміністративної справи. Натомість адміністративний орган зобов’язаний заслуховувати цю людину, вивчати її пояснення або заперечення, а також повідомити особу про спосіб, порядок і строк оскарження адміністративного акта, який негативно впливає на її право, свободу чи законний інтерес.

Ще одна важлива новація — це запровадження поняття «зацікавленої особи». Це люди, яких прямо або опосередковано стосується те чи інше рішення органу влади. Наприклад, перед тим, як виділити ділянку під забудову, орган влади буде зобов’язаний запитати думку людей, які проживають поруч. Також законопроект передбачає інтеграцію інформаційних систем державних органів та органів місцевого самоврядування до Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, що значною мірою полегшить і пришвидшить процес ухвалення рішень і стане важливим кроком у напрямі цифровізації.

Це – далеко не повний перелік тих змін, які передбачає законопроект «Про адміністративну процедуру», але, сподіваюся, навіть це коротке роз’яснення дозволить зрозуміти, наскільки важливим для держави і громадян є його ухвалення. Ще хотіла би коротко розповісти про ту роботу, яку наш комітет і не лише він, провів для підготовки цього документа до ухвалення. Для опрацювання всіх зауважень і пропозицій до проекту в рамках комітету була створена робоча група, до складу якої увійшли представники центральних органів виконавчої влади, провідних асоціацій органів місцевого самоврядування, неурядових та міжнародних організацій, науковці та експерти. Ми не лише опрацювали поправки і пропозиції, а й внесли зміни до структури законопроекту, які впорядковують та логічно узгоджують його положення. З метою адаптації положень законопроекту до європейських стандартів у рамках виконання Угоди про асоціацію, ми також врахували в документі пропозиції, надані Програмою підтримки вдосконалення врядування та менеджменту (SIGMA) та Проектом «Підтримка комплексної реформи державного управління в Україні» (EU4PAR) за фінансування Європейського Союзу.

Усього було опрацьовано близько 800 пропозицій, значна частина яких знайшла відображення у фінальній редакції законопроекту. Відтак я, як і інші депутати з нашого комітету, щиро сподіваюся, що колеги у Верховній Раді з усією відповідальністю поставляться до розгляду цього документа і вже в найближчому майбутньому він буде ухвалений. Це рішення є дуже важливим для того, аби люди відчули якісні зміни у відносинах з органами влади, воно суттєво зменшить корупційні ризики в сфері адміністративних послуг, а також стане ще одним суттєвим кроком на шляху інтеграції України з Європейським Союзом.

Джерело: Юридичний вісник України

Читати далі

В Україні

Техрегламент засобів індивідуального захисту має бути оприлюднено

Опубліковано

on

От

Європейська Бізнес Асоціація звернулася до Прем’єр-міністра України з проханням якнайшвидше офіційно опублікувати текст Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, який набрав чинності 30 серпня 2021 р.

Нагадаємо, що з’явився новий Технічний регламент засобів індивідуального захисту

«З 30 серпня усі компанії-виробники засобів індивідуального захисту мають дотримуватись вимог техрегламенту для введення в обіг своєї продукції, однак його текст досі не був офіційно опублікований, що суттєво перешкоджає роботі таких компаній. Оцінка відповідності засобів індивідуального захисту та складання декларації про відповідність може бути здійснена тільки до введення продукції в обіг на території України. Таким чином, без офіційного тексту технічного регламенту бізнес не може вчасно та в заплановані терміни реалізувати свою продукцію», – йдеться у зверненні ЄБА.

Читати далі

В Україні

Корупційні ризики у земельній сфері усуватимуть Мінагрополітики разом із НАЗК

Опубліковано

on

От

Міністерство аграрної політики та продовольства, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру та Національне агентство з питань запобігання корупції підписали тристоронній Меморандум про співпрацю.

«Днями ми підсумували 100 днів від старту ринку землі. Основний висновок – ринок землі розвивається, але потребує подальшої підтримки. Наша ключова мета – мінімізувати корупційні ризики у сфері земельних відносин. Тому ми разом із НАЗК та Держгеокадастром консолідували зусилля, щоб прозоро та законодавчо просувати земельну реформу», – прокоментував Міністр аграрної політики та продовольства України Роман Лещенко.

Читайте також: Як подолати корупцію під час підготовки містобудівної документації?

За його словами, учасники аналізуватимуть нормативно-правові акти у сфері земельних відносин, при необхідності розроблятимуть зміни, щоб усунути корупціогенні фактори. Також важливою частиною Меморандуму є План заходів щодо мінімізації корупційних ризиків у діяльності Держгеокадастру, зокрема підвищення якості ведення Державного земельного кадастру.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Нагадаємо, держслужбовці муситимуть вказувати криптобіржі, де придбали криптовалюту

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2021
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Вже йдете? Перш ніж Ви підете ...

Запрошуємо до нашого каналу Telegram

Не варто пропускати жодної актуальної новини ;)
close-link