Віра Валлє: «Українська бюрократія хвора на корупцію» | LexInform: Правові та юридичні новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

В Україні

Віра Валлє: «Українська бюрократія хвора на корупцію»

Дата публікації:

У своїй книзі «Корупція. Занепад соціального капіталу», яка побачила світ у травні цього року, юристка, письменниця та громадська діячка Віра Валлє аналізує явище корупції наче це жива істота. Вона, ця жахлива істота, ніби знешкоджує (скоріше навпаки — шкодить) цілу державу Україну, люди якої вийшли на Майдан, вчинивши спротив порядкам, що насаджувала злочинна влада. Змістовний та глибокий аналіз чинників і проявів корупції, її поширеність у всіх прошарках суспільства свідчить про неабияку обізнаність автора, його активну громадську позицію. Вона нікому з кола «державників» не робить реверансів, критично оцінює можливості органів, що ведуть боротьбу з корупцією, наводить численні факти та аналітичні дані, в тому числі міжнародних організацій, пов’язаних з цією проблемою. Безумовно, вказана книга займе свою публіцистичну нішу, впливатиме на наші уявлення про те, як не треба боротися з корупцією. Сьогодні Віра Валлє гість ЮВУ і наша розмова стосується корупції в Україні та низки інших актуальних тем.

— Отже, шановна пані Віро, книга стає бестселером, Ви знаменитістю, а читач у розпачі. Адже корупція — це дійсно та істота, що з’їдає соціальний капітал цілої держави. У чому головні дисфункції, власне негативні впливи, корупції на соціальний розвиток держави, невже вони такі вбивчі, як це показано в книзі?

LEX.ЮРИСТ

Сучасна онлайн-платформа для юриста.
Оновлення щоденно.

ДОКЛАДНІШЕ

— Перед тим, як відповісти на ваше запитання, хочу подякувати «Юридичному віснику України» за можливість поділитися думками про це небезпечне явище, яке поглинуло Україну і яке ставить під загрозу наше майбутнє. Небезпека корупції, про яку йдеться вже в декількох моїх книгах, без перебільшення є грандіозною. Вона проявляє себе в розмаїтті негативних впливів на державу і суспільство, серед яких найнебезпечнішими є порушення прав людини внаслідок не- ефективності хворої на корупцію бюрократії, загострення соціальної нерівності — збільшення розриву між бідними і багатими, падіння рівня довіри в суспільстві до влади (як міжособистісної, так і в ставленні до держорганів). Ці та інші наслідки корупції прирікають Україну на політичну нестабільність (через крах спроб розбудови інститутів дієвої, а не фасадної демократії), а також заважають подолати економічну кризу, адже корумпована держава нездатна втілювати ефективну внутрішню та зовнішню економічну політику.

— Може, Ви перебільшуєте її негативне значення, бо люди хоча й не схвально, але терпляче ставляться до того, що йменується корупцією, у побуті зокрема?

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

— Негативний вплив корупції важко переоцінити. Незважаючи на певні короткочасні (з економічного погляду) переваги корупційних дій (як-от, заощадження трансакційних витрат на досягнення якогось результату), у довгостроковій перспективі корупція прирікає країну на тотальну кризу (соціальну, політичну, економічну) й загострення конфліктів — аж до війни. І той факт, як ви сказали, що наші співвітчизники терпляче ставляться до корупції, заважає подолати дану проблему. Саме в цьому, на мій погляд, полягає драма нашого суспільства. Адже слабкий антикорупційний потенціал України обумовлений саме протиріччям між бажанням українців викорінити корупцію десь там, у верхах, та відсутністю неприйняття цього явища щодо себе, любимого. Цей парадокс домінує в масовій свідомості та реальній поведінці. Інакше кажучи, українці поділяють подвійні стандарти: вони засуджують корупцію у вищих ешелонах влади, але толерують її стосовно себе. Відсутність колективного осуду цього явища, на мою думку, є причиною багатьох негараздів в Україні.

— Ви розглядаєте корупцію як антисоціальне явище, тобто широко, в контексті соціальних негараздів. А сама корупція — це, власне, підкуп, достатньо вузьке поняття, що має свої юридичні ознаки; можливо правильніше було б дивитися на цю проблему більш адекватно, якщо так мож- на сказати?

— Дозволю собі не погодитися з вами в частині вузького розуміння цього явища. Корупція — це далеко не лише підкуп. Корупція — це використання влади або впливу для одержання особистих переваг шляхом пропонування, дачі, одержання виплат, послуг, можливостей тощо. Це також розкрадання державних або суспільних активів; зловживання родинними зв’язками і знайомствами (конфлікт інтересів); одержання особистої конкурентної переваги в обхід публічного порядку та багато інших різновидів дій (і навіть бездіяльності), спрямованих на задоволення власних інтересів на шкоду суспільним. Такий підхід до визначення терміну «корупція» застосовується скрізь у світі — у конвенціях Європейського співтовариства, законі США про корупцію в зовнішньо-економічній діяльності (Foreign Corrupt Practices Act), законі Великої Британії про хабарництво (Bribery Act) та законодавстві України (зокрема, Законі «Про запобігання корупції» та Кримінальному кодексі).

— Ви вважаєте, що вітчизняна корупція — наслідок заангажованої і монополізованої економіки? Звісно корупція тісно пов’язана з економічною несвободою, а монопольні привілеї держави є чинником корупції. І в той же час у Вас простежується думка, що в регулюванні економічних процесів без державного впливу не обійтися й не треба ідеалізувати чудодійність «невидимої руки ринку». Щось не зовсім тут зрозуміло, поясніть, будь ласка.

— Справді , економічна свобода є передумовою забезпечення свободи суспільства від зловживань влади, адже надмірне втручання держави в економіку (накладення численних обмежень: дозволів і ліцензій, високих податків і митних тарифів, заборон на певні види господарської діяльності) породжує стимули для корупції. Разом із тим успішна економіка вимагає поміркованого, тобто виправданого з економічної точки зору, державного регулювання. Під таким регулюванням маються на увазі заходи держави, спрямовані на захист економічної конкуренції, підтримку й розвиток малого бізнесу тощо, іншими словами, на нівелювання негативних ефектів економіки й забезпечення максимальної її потужності в умовах збереження властивості ринку до саморегуляції.

— На Вашу думку в малоефективному реагуванні на факти і схеми корупції є декілька винуватців — і в сенсі інституційному, і в сенсі персональному. Більше за всіх дісталося екс-голові НАЗК Наталії Корчак. Чи не перебільшуєте Ви роль окремих персоналій у протидії корупції?

— Найперше скажу, що я не вважаю, що в низькому реагуванні на корупцію є декілька винуватців — інакше моя книга не носила б назву «Корупція. Занепад соціального капіталу». Винуватцем є кожен із нас, адже соціальний капітал творять люди. У цьому, власне, й полягає основна ідея книги. Тим більше я не вважаю, що згадане Вами ім’я варте принаймні одного слова в цьому інтерв’ю в зв’язку з відсутністю жодної позитивної «ролі» в протидії корупції цієї персони. Хоча в книзі епізодично й згадуються певні імена, проте таке згадування не відповідає моїм методам дослідження явищ. У вивченні стану і структури корупції, а також шляхів протидії їй, я віддаю перевагу аналізу інститутів, а не окремих персон.

— Ви практично мало уваги приділяєте професійним питанням боротьби з корупцією, а саме антикорупційній експертизі нормативно-правових актів і рішень органів державної влади та місцевого самоврядування, а ще менше — інституту викривачів. Скажіть чесно, Вам ідея викривання корупції не до вподоби, а, можливо, Ви вважаєте, що це просто «стукачество», яке нічого не допоможе в цій справі?

— Фаховим (правовим) питанням протидії корупції я приділяю увагу на практиці — в ході своєї правничої діяльності у бізнесі та громадському секторі. У книзі ж про корупцію я розглядаю це явище в ширшій перспективі, виходячи за межі юриспруденції. До слова, антикорупційна експертиза нормативно-правових актів — завдання другого порядку, порівняно з проблемою ротації представників старої бюрократичної політичної «еліти», які є авторами нормотворчої ініціативи (тобто нормативно-правових актів, що підлягають експертизі). Право — це інструмент реалізації політичної волі, що має обмежені можливості в умовах дефектної (фасадної) демократії. Тому в питаннях протидії корупції важливо звертатися до ширшого кола застосовуваних наук і практик. Що стосується інституту викривачів, то я є його затятим прихильником і не вважаю це «стукачеством», як ви сказали. У книзі «Корупція: роздуми після Майдану» (2016 р.) я розглянула цю новацію як прогресивну й потрібну Україні. Досвід країн, які побороли побутове хабарництво (Японія, Сингапур і навіть Грузія) свідчить про те, що практика інформування громадянами спеціалізованих антикорупційних органів про факти корупційних діянь (за умови адекватного реагування судової і правоохоронної систем на такі повідомлення) за кілька років може значно знизити рівень побутового хабарництва.

— Й останнє питання. Якою, на Вашу думку, може бути продуктивна модель протидії корупції, а саме: а) репресивна; б) соціальна заохочувальна; в) оперативна викривальна; г) політична викривальна?…

— Успіх України у протидії корупції визначається бажанням українців перемогти корупцію та їх співпрацею заради досягнення цієї мети. Єдиною ефективною моделлю подолання корупції є співпраця трьох сил суспільства — держави, громадянського суспільства і бізнесу. У кожної з цих сил має бути одна спільна мета і власні завдання, про які докладно читач може дізнатися з книги. З боку держави — це оперативна і якісна імплементація реформ, обов’язковою складовою яких має стати тотальне (не вибіркове) послідовне притягнення до відповідальності корупціонерів. З боку бізнесу — відмова від практики толерування корупції та активна участь у запровадженні високих корпоративних стандартів протидії корупції в конструктивному, керованому верховенством права діалозі з державою. З боку громадянського суспільства — загальна відмова від корупції та пильний, на постійній основі, контроль за всіма учасниками процесу реформування держави. Така співпраця і становить собою соціальний капітал, який, на мою думку, переживає сьогодні не найкращі часи. Разом із тим я вірю, що моя наступна книга про корупцію носитиме більш оптимістичну назву — «Корупція. Україні вдалося!».

— Бажаємо Вам подальших успіхів у творчості, миру та сили у здоланні негараздів, а також прихильності Ваших читачів.

Спілкувався

Віктор Ковальський

Джерело: Юридичний вісник України

В Україні

Модернізація інфраструктури закладів вищої освіти розпочалася з 59 млн євро

Опубліковано

on

От

Вчора, 26 липня 2021 р., відбулося підписання контрактів в межах реалізації проекту «Вища освіта в Україні» щодо комплексного енергоефективного оновлення будівель шести українських університетів за підтримки Європейського інвестиційного банку (ЄІБ) обсягом 49 млн євро та гранту Фонду Східноєвропейського партнерства з енергоефективності та довкілля (E5P) на суму 10 млн євро.

Читайте також: Вища освіта в Україні за роки незалежності: очікувані результати та наслідки

LEX.ЮРИСТ

Сучасна онлайн-платформа для юриста.
Оновлення щоденно.

ДОКЛАДНІШЕ

«Сьогодні ми зробили ще один важливий крок на шляху до створення сучасних та комфортних умов освітнього процесу. Завдяки співпраці з Європейським інвестиційним банком та за підтримки Європейського Союзу Міністерство освіти і науки України розпочинає комплексну модернізацію інфраструктури закладів вищої освіти. Це дозволить покращити навчальні, робочі та санітарно-гігієнічні умови в університетах, підвищити якість освітнього процесу, розширити можливості для академічної та наукової діяльності, скоротити експлуатаційні витрати і досягти суттєвої економії ресурсів. Окрім того, енергоефективні, екологічно відповідальні та стійкі до змін клімату університети сприятимуть переходу до зеленої економіки і сталого розвитку місцевих громад і країни загалом», – прокоментував Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.

Читайте також: Вища юридична освіта в XXI столітті: Виклики і перспективи розвитку

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Контракти з компанією Gopa Infra (Німеччина), яку обрано Консультантом з проектування та нагляду в межах реалізації проекту, підписані шістьма закладами вищої освіти з Чернігова, Харкова, Львова, Полтави, Сум та Вінниці, які беруть активну участь у першому етапі проекту «Вища освіта України», щоб оновити свої навчальні й науково-дослідні будівлі та гуртожитки.

До цих шести університетів невдовзі приєднаються ще вісім закладів вищої освіти, які на конкурсній основі вибороли право взяти участь у другому етапі проекту.

Нагадаємо, вища освіта має бути безкоштовною – наполягає профспілка освітян.

Читати далі

В Україні

МОН уводить вербальні оцінки для учнів 1-4 класів

Опубліковано

on

От

Міністерство освіти і науки оприлюднило методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти.

Згідно з ними однією з ключових змін в оцінюванні є підхід до вираження оцінки. На заміну узагальненій бальній оцінці навчальних досягнень учнів з предмета/курсу запропоновано використовувати вербальну оцінку окремих результатів навчання учня/учениці з предмета вивчення, інтегрованого курсу, яка крім оцінювального судження про досягнення може ще називати і рівень результату навчання.

LEX.ЮРИСТ

Сучасна онлайн-платформа для юриста.
Оновлення щоденно.

ДОКЛАДНІШЕ

Читайте також: Особливості переведення учнів на наступний рік навчання в наукових ліцеях

Рекомендації запроваджують поняття вербальної оцінки (оцінювальне судження) та рівневої оцінки (оцінювальне судження із зазначенням рівня результату), які можна виражати як усно, так і письмово. Рівень результату навчання рекомендовано визначати з урахуванням динаміки його досягнення та позначати буквами – «початковий» (П), «середній» (С), «достатній» (Д), «високий» (В).

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Результати оцінювання особистісних надбань учнів у 1-4 класах рекомендовано виражати вербальною оцінкою, об’єктивних результатів навчання у 1-2 класах – вербальною оцінкою, у 3-4 класах – або вербальною, або рівневою оцінкою за вибором закладу.

Рекомендації містять також Орієнтовну рамку оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів, яка дозволяє забезпечити об’єктивність і точність результату оцінювання і покликана допомогти формувати оцінювальні судження та визначати рівень результату навчання.

Водночас заклад може розробляти і фіксувати загальні положення щодо оцінювання результатів навчання учнів у освітній програмі та конкретизувати їх у частині положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти. Особливості організації оцінювання в певному класі можуть ініціюватися вчителем і бути затвердженими на засіданні педагогічної ради закладу.

Наголошується, що оцінка є конфіденційною інформацією, доступною лише для учня/учениці та його/її батьків (або осіб, що їх замінюють).

Читайте також: Професійні кваліфікації, здобуті в інших країнах, визнаватиме кваліфікаційний центр

Відповідно до Державного стандарту початкової освіти, отримання даних, їх аналіз та формулювання суджень про результати навчання учнів здійснюють у процесі:

– формувального оцінювання, мета якого – відстеження особистісного розвитку учнів й опанування навчального досвіду;

– підсумкового оцінювання, мета якого – співвіднести навчальні досягнення учнів з обов’язковими/очікуваними результатами навчання, визначеними Держстандартом або освітньою програмою.

Формувальне оцінювання розпочинається з перших днів навчання у школі і триває постійно. Для ефективності формувального оцінювання рекомендовано дотримуватись алгоритму діяльності вчителя під час його організації:

– формулювання об’єктивних і зрозумілих для учнів навчальних цілей;

– визначення разом з учнями критеріїв оцінювання;

– формування суб’єктної позиції учнів у процесі оцінювання;

– створення умов для формування вміння учнів аналізувати власну навчальну діяльність (рефлексія);

– коригування спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання.

Читайте також: Особливості вступу дітей загиблих захисників України на вакантні місця держзамовлення роз’яснив МОН

Об’єктом підсумкового оцінювання є результати навчання учнів за рік. Під час такого оцінювання рекомендовано зіставляти навчальні досягнення учнів з очікуваними результатами навчання, визначеними в освітніх програмах закладів з урахуванням Орієнтовної рамки оцінювання.

Основою для підсумкового оцінювання можуть бути результати виконання тематичних діагностувальних робіт, записи оцінювальних суджень про результати навчання, зафіксовані на носіях зворотного зв’язку з батьками, спостереження вчителя у процесі формувального оцінювання. Підсумкову оцінку за рік рекомендовано визначати з урахуванням динаміки досягнення того чи іншого результату навчання.

Нагадаємо, роботодавці зможуть перевіряти документи про кваліфікацію працівників у реєстрі.

Читати далі

В Україні

Знизити облікову ставку вимагають роботодавці

Опубліковано

on

От

Федерація роботодавців України наполягає на тому, що для порятунку економіки вже зараз потрібно кардинально змінювати існуючий монетарний режим, зорієнтувавши його на досягнення цілей зайнятості та динаміки ВВП.

Так, роботодавці вимагають від:

LEX.ЮРИСТ

Сучасна онлайн-платформа для юриста.
Оновлення щоденно.

ДОКЛАДНІШЕ

  1. Верховної Ради України – внести зміни до Конституції України та Закону «Про Національний банк України», визначивши основною функцією НБУ поряд із забезпеченням стабільності гривні також сприяння довгостроковому економічному зростанню та мінімізації безробіття за досвідом розвинених країн;

Читайте також: Видатки на програми сприяння зайнятості збільшено на 500 млн грн

  1. Національного банку України:
  • терміново прийняти рішення щодо зниження облікової ставки;
  • передбачити у проекті Основних завдань грошово-кредитної політики на 2022 р. задіяння інструментів монетарної політики для стимулювання кредитування реального сектору економіки. З цією метою розробити інструменти регулювання середньострокової ліквідності банків, які задіяні в програмах кредитування підприємств реального сектору економіки (з урахуванням досвіду країн з перехідною економікою, зокрема країн Східної Європи). Розробити чіткі індикатори ефективності і механізми контролю за реалізацією таких інструментів, передбачені Основними засадами грошово-кредитної політики на 2022 р. та середньострокову перспективу;
  • продовжити внесення змін, спрямованих на лібералізацію норм щодо проведення активних банківських операцій;
  • переглянути нормативи граничного розміру вкладень банків в ОВДП та депозитні сертифікати НБУ.

Читайте також: Ставка податку за користування надрами залежатиме від ціни ресурсів на світових ринках

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Виконання зазначених вимог, за висновком роботодавців, дозволить покращити ситуацію із кредитуванням реального сектору економіки, зменшить обсяги спекулятивних операцій на фінансовому ринку, сприятиме зниженню облікової ставки НБУ, а у кінцевому підсумку – зупинить трудову міграцію з України та стимулюватиме зростання економіки.

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2021
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Вже йдете? Перш ніж Ви підете ...

Запрошуємо до нашого каналу Telegram

Не варто пропускати жодної актуальної новини ;)
close-link