В Україні
Як діяти працівнику, якщо йому відкрили е-лікарняний: роз’яснення Фонду соцстраху
Україна поступово переходить на автоматичне формування е-лікарняних замість видачі паперових листків непрацездатності. Уже з вересня всі заклади охорони здоров’я мають повністю перейти на електронне формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність.
Читайте також: Як оплачуватимуть е-лікарняні: роз’яснення Фонду соцстрахування
У Фонді соціального страхування пояснили, як діяти працівнику, якщо йому відкрили е-лікарняний? Якщо працівник є застрахованою особою, то в разі оформлення лікарем медичного висновку про тимчасову втрату працездатності для нього автоматично сформується е-лікарняний. Також е-лікарняний автоматично відкриється в разі оформлення медичного висновку для дитини застрахованої особи, яка потребує догляду.
Одразу після створення медичного висновку потрібно повідомити про це роботодавця. Це можна зробити будь-яким зручним способом, наприклад, телефоном. Якщо працівник має ЕЦП, він зможе переглянути свій е-лікарняний в особистому кабінеті застрахованої особи на сайті Пенсійного фонду. Але зазвичай у цьому немає потреби — всю необхідну інформацію щодо е-лікарняного роботодавець бачить у власному кабінеті страхувальника.
Читайте також: Неналежне оформлення лікарняного не може бути підставою для звільнення працівника через прогул
Водночас роботодавець бачить лише загальну інформацію щодо тимчасової непрацездатності свого працівника, необхідну для призначення матеріального забезпечення, — йому недоступний ані діагноз, ані інші приватні відомості застрахованої особи.
Не потрібно передавати роботодавцю медичний висновок про тимчасову непрацездатність — він містить персональні дані і не призначений для сторонніх. Також медичний висновок не є підставою для нарахування матеріального забезпечення. Якщо працівник не одужає у визначений у першому медичному висновку термін, лікар створить наступний медичний висновок, який продовжить тимчасову непрацездатність — про це потрібно повідомити роботодавця.
Одразу після завершення періоду тимчасової непрацездатності е-лікарняний працівника змінює свій статус на «Готовий до сплати». З цього моменту роботодавець має упродовж не більше, ніж 10-ти календарних днів призначити працівнику матеріальне забезпечення, а після дати призначення не пізніше ніж через 5 робочих днів сформувати й передати до ФССУ заяву-розрахунок. Саме від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку залежить дата фінансування допомоги від Фонду працівнику.
У Фонді радять не втрачати зв’язок із роботодавцем, цікавитись станом оформлення заяви-розрахунку й знати точну дату її подання. Знаючи точну дату подання заяви-розрахунку за своїм е-лікарняним, працівник може слідкувати за станом фінансування онлайн у телеграм-каналі Фонду. Інформація щодо профінансованих дат, в які роботодавцями було подано заяви-розрахунки, оновлюється у телеграм-каналі за тегом #фінансування_оперативно. Зазвичай проходить декілька банківських днів, доки після здійснення фінансування кошти надійдуть на рахунки роботодавців для виплати допомог працівникам. Однак аби працівники могли точно дізнатися, чи кошти вже перераховано їх роботодавцю, фахівці Фонду ввели у телеграм-каналі додаткову звітність за тегом #фінансування_страхувальників — інформація оновлюється в розрізі регіонів й означає, що кошти за заявами-розрахунками, поданими по наведену дату, вже знаходяться на рахунку роботодавця.
Після того, як кошти надійдуть на рахунок, роботодавець має виплатити допомогу працівнику у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після отримання коштів від ФССУ.
Надія ГРИШАНОВА,
провідний юрист-аналітик
Джерело: Юридичний вісник України