Connect with us

Юридична практика

Мін’юст планує ліквідувати антирейдерську комісію

Опубліковано

АНАТОЛІЙ КИСЕЛЬОВ,
адвокат, молодший партнер ЮК Legal House

Якщо комісію як інструмент вирішення проблеми рейдерських захоплень ліквідують, то оборонні споруди й укріплення варто будувати вже зараз.

Мін’юст, зокрема, планує позбавити реєстраторів районних адміністрацій права проводити зміни в реєстрах, а також ліквідувати Колегію з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Мін’юсті (з 1 січня 2022 року). Такі норми містить розроблений і презентований відомством законопроект № 4338 від 6 листопада 2020 року. Документ схвалений Кабінетом Міністрів і вже розглядається в комітетах Верховної Ради.

Із рейдерством покінчено?

В умовах вкрай низькоефективної правоохоронної й судової систем Колегія з питань розгляду скарг у сфері держреєстрації при Мін’юсті (Антирейдерська комісія) була й поки що залишається хоч якимось демпфером між правдою і свавіллям, білим і чорним. Якщо ви вважаєте, що з рейдерством у нас покінчено, то в мене для вас погані новини. Досить просто подивитися на графік засідань комісії та кількість розглянутих скарг за останні півроку. Рейдерські захоплення нікуди не поділися: махінації з реєстрами, підробка документів, участь на зборах без учасника — все це залишається на місцях, а ось Антирейдерську комісію тепер намагаються прибрати.

Навіщо Мін’юст розробив відповідний законопроект?

Офіційна версія — виконання Указу Президента № 837. У ньому, серед іншого, йшлося про скасування процедури адміністративного оскарження рішень і дій у сферах держреєстрації прав на нерухоме майно та бізнес, а також про виключно судовий порядок оскарження рішень, дій або бездіяльності держреєстраторів.

Неофіційна версія (особиста думка автора) — Мін’юст втомився обробляти нескінченний потік скарг і хоче скинути із себе не лише повноваження, але й відповідальність, переклавши все на плечі судів. Є й суто юридичний бік питання. Міністерство юстиції — орган виконавчої влади, при цьому комісія Мін’юсту, розглядаючи скарги, бере на себе функцію суду. Тобто відомство дає власну оцінку доказам і викладеним фактам, проводить засідання за участю сторін, заслуховує свідчення, виносить рішення, а точніше накази, які визначають подальшу долю того чи іншого бізнесу. Відповідальність дійсно колосальна. Мін’юст може відкорегувати реєстраційний запис у реєстрі, чи змінити його, залишити в силі діючий, словом, вирішити долю заявника в кілька кліків, а найважливіше — зробити це за тиждень, а не за півроку або рік, як у судах. Де-юре комісія розглядає скарги на дії держреєстраторів, а де-факто — приділяє увагу всім обставинам, як це робить суд.

Відтак, за співвідношенням результатів і термінів виконання, комісія — остання соломинка, за яку може вхопитися бізнес, який топлять рейдери. Будь-який адвокат, що розбирається в тонкощах захисту бізнесу, знає: коли компанія стикається з катастрофою у вигляді незаконного переоформлення корпоративних прав, активів, зміни керівництва — є реальний шанс все швидко виправити й повернути у вихідну точку, звернувшись до зазначеної комісії Мін’юсту. Сама по собі Антирейдерська комісія — це консультативний орган у складі Міністерства юстиції, який має доступ до Єдиного реєстру юридичних та фізичних осіб— пі дпри ємці в та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Навіщо районних реєстраторів позбавляють статусу?

Реєстраторів РДА планують виключити з кола суб’єктів державної реєстрації. При цьому повноваження державної реєстрації залишаться за виконавчими комітетами сільських, селищних і міських рад. Якщо чесно, — несподіваний і не зовсім зрозумілий крок. Більшість порушень іде якраз від сільських виконкомів, які ніхто не збирається реформувати. Офіційна версія — «перегляд підходів до складу і повноважень суб’єктів держреєстрації у сферах нерухомості та бізнесу». Неофіційна версія не змусила себе довго чекати: всю владу — нотаріусам. Нотаріальна палата України відразу ж анонсувала свою підтримку законопроекту. Основним аргументом НПУ вказує відповідність пропонованих новацій вимогам резолюції акції мирного протесту нотаріусів «Нотаріат проти корупційних і рейдерських схем» від 25 лютого 2019 року.

Чого очікувати підприємництву?

Прогноз невтішний. Якщо за закон проголосують, ми залишимося тільки із судами. А вітчизняні суди, як ми знаємо, — це довго, дорого й не завжди ефективно.

Питання рейдерської атаки — «горяще» питання. Пожежу необхідно гасити швидко, інакше втрачається тактична перевага. Поки справжній власник домагається справедливості в судових коридорах, компанія «розпилюється», що в підсумку означає кінець.

Бізнес на прицілі в рейдерів. Як захиститися?

Антирейдерська комісія, яку на початку 2020 року змінила колегія, була створена з конкретною метою. Заступник міністра юстиції з питань держреєстрації Ольга Оніщук рік тому заявляла: «Антирейдерська комісія є «червоною кнопкою» для незаконних реєстраційних дій». Треба розуміти, що основним завданням комісії є скасування незаконних реєстрацій саме по «гарячих слідах», набагато швидше, ніж суд. Крім того, такий поділ викликано й специфікою рейдерських захоплень, при яких швидкість реагування — це питання життя і смерті. Будь-який судовий розгляд — це завжди витратна за часом і фінансами історія.

Тепер же про оперативне реагування на ці факти можна буде успішно забути, враховуючи формальну процедуру звернення до суду й подальшого розгляду справи останнім. Переконати суд застосувати заходи забезпечення позову, які можуть допускатися ще до пред’явлення позову, — завдання космічної складності.

Остання. Замість підсумків постараємося дати головну пораду: приведіть корпоративну частину свого бізнесу в порядок. Це стосується питань партнерства, статуту, корпоративного договору, порядку скликання та участі в загальних зборах. Це, так би мовити, на всяк випадок.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.