Connect with us

Законодавство

«Аромат» Закону № 1210 і майбутня податкова реформа

Володимир КОТЕНКО,
партнер EY в Україні

Закон № 1210 як складний аромат: хтось оцінить у ньому антофшорні нотки, а хтось помітить неприємний шлейф від самих норм. Особливо власники КІК.

Загалом про законопроект

Закон № 1210 про деофшоризацію економіки прийнятий. Тепер зрозуміло, що пропонується, в будь-якому разі, в загальних рисах. Чому в загальних? Та тому, що текст прийнятого ще 16 січня закону все ще відсутній у відкритому доступі.

Здавалося б, законотворці подбали, щоб прихильники різних поглядів знайшли, за що закон похвалити, а за що посварити. Та й узагалі цей закон як складний аромат: хтось оцінить в ньому антофшні нотки, хтось зауважить неприємний шлейф від норм, присвячених «операції без ділової мети», а хтось сконцентрується тільки на «наваристому» апетитному запаху збільшених порогів для спрощеної системи оподаткування. Відтак, мабуть, кожен знайде в цьому документі те, що зацікавить саме його і, зрозуміло, зосередиться на тому, що важливо безпосередньо для нього. Логічно припустити, що у відношенні предмета, який його зацікавив, читач повинен буде оцінити вимоги законопроекту і прийняти інформоване рішення.

Закон № 1210 і КІК

Однак чи можливо це на підставі закону № 1210 неможливості? Сумнівно. Вельми показовим прикладом прийняття таких рішень може стати ситуація, в якій опинилися власники контрольованих іноземних компаній (КІК). Вони напевно прочитають цей закон, проведуть діагностику власних структур і визначать для себе, чи пред’являє закон до них нові вимоги, і якого роду, а потім спробують оцінити можливі варіанти поведінки. Якщо їх влаштує необхідність платити податки з прибутку КІКів, то вони будуть детально вивчати передбачені законом процедури й готуватися їх дотриматися. Якщо ж запропоноване не сподобається власникам КІКів, вони можуть відмовитися від них. Для тих, хто захоче їх позбутися, навіть спеціально «проклали» доріжку для безподаткового виходу із зарубіжних структур. Причому законодавець постарався так, що практично забезпечив податкову амністію (з елементами легалізації) тим, хто вчасно ліквідує контрольовану іноземну компанію. Звичайно, важливо встигнути у встановлені терміни й виконати передбачені законом процедури. Поцікавтеся, пункт 170.13.1 закону вельми цікавий. Так, щоб уникнути сплеску ентузіазму з приводу вищезгаданої «амністії з елементами легалізації»: вона тільки для тих, хто вчасно подбав про створення контрольованої іноземної компанії. Тим, хто ухилявся «локально», доведеться почекати свого шансу на амністію / легалізацію.

Здавалося б, вив чай закон, роби вибір і приймай рішення — зберігати КІК або відмовлятися від неї. Але, на жаль, в обставинах, що склалися, доведеться робити не інформований вибір, а, скоріше, вибір, який схожий на ставки в азартній грі. Інформований вибір — це коли вибирають між умовами, які вже відомі (наприклад, між новими правилами закону № 1210) й тими умовами, які передбачаються в майбутньому.

Однак ось незавдача: у нас наразі відома лише частина умов — це, власне, вимоги закону № 1210 (та й то, приблизно, оскільки фінальний текст його недоступний). А позаяк навесні обіцяють масштабну податкову реформу, то частина важливих умов залишається невідомою. Причому рекламують цю прийдешню реформу як націлену на зміни оподаткування саме персональних доходів, тобто очікується, що змінам піддасться та сфера, яку закон № 1210 щойно «відреформував» найрадикальнішим чином у частині оподаткування контрольованих іноземних компаній.

Що може статися?

Може статися, що ті, хто вирішить зберегти КІК в надії на незмінність нинішнього режиму оподаткування, виявлять, що вони отримали зовсім не те, на що розраховували. Замість чинних 5% / 9% / 18% плюс 1,5%, на них може чекати збільшення персонального податкового навантаження. І значне збільшення. Наразі говорять про «укрупнений» податок, який об’єднає, зокрема, ПДФО та військовий збір і буде стягуватися за «пласкою» ставкою.

Однак і цей «укрупнений ПДФО» може здатися «квіточками» в порівнянні з появою планів щодо впровадження прогресивної шкали оподаткування з невідомо якого розміру ставками й особливостями розрахунку. А там, дивись, надійде й «інноваційне» оподаткування майна, виходячи з його ринкової вартості.

Якщо ж контролер КІКа «прозріє» після податкової реформи (про зміст якої на даний момент можна лише гадати) і все ж вирішить ліквідувати зарубіжну структуру, то він, швидше за все, зрозуміє, що упустив можливість повернути активи ліквідованого КІКа без податків: щоб скористатися згаданим вище п. 170.13.1, потрібно вкластися у встановлені ним строки.

Так що, на жаль, приймати рішення на підставі лише закону № 1210 без прийнятої «другої» частини податкової реформи (або ж без чіткого розуміння, що жодної «іншої» реформи в найближчому майбутньому не планується) — це здійснювати «стрибок віри». Віри в те, що мудре начальство «одним оком дрімає, а іншим — он куди бачить!» І, без сумніву, не допустить жодних недоречностей у нормативних актах, які платникам податків доведеться виконувати.

Це лише один із можливих прикладів того, як неузгодженість швидкостей реформ може створити проблеми там, де їх можна було б уникнути. Чи не краще своєчасно опублікувати достовірні дані про плановану податкову реформу, не перевіряючи наявність у платників податків дару передбачення й не змушуючи їх із підозрою гадати, розмірковуючи про податкову реформу, «чого вони туди накидали»?

Утім, хоч прийняття поінформованих рішень на підставі лише закону № 1210 й ускладнено, сидіти склавши руки — теж не кращий варіант. Уже зараз можна й необхідно аналізувати нові правила. Провести самодіагностику: що може бути застосовано до вас і якою мірою, оцінити готовність до виконання вимог, передбачених законом.

Це потрібно робити, в тому числі й для того, щоб виявити недоліки та прогалини закону максимально швидко, ще до початку застосування його норм.

«Аромат» законопроекту» № 1210, втім, як і багатьох інших законів, буде розкриватися поступово. Може так статися, що, в міру цього «розкриття», запах стане нестерпно-задушливим. Такий результат теж не буде унікальним — подібне траплялося з різними законами й раніше. Важливо, щоб виявлені недоліки виправлялися, причому так само швидко, як приймався вказаний закон. Чим швидше належні зміни даної норми будуть прийняті, тим вищими стануть шанси на своєчасне «провітрювання» ділової атмосфери. У будь-якому випадку, передбачені законом № 1210 зміни, які стосуються оподаткування персональних доходів, повинні бути узгоджені з планованою податковою реформою. Пропонувати платнику податків приймати важливі рішення, не розкривши варіанти, між якими він повинен вибирати, — несумлінна пропозиція.

Джерело: Юридичний вісник України

Законодавство

НБУ дозволив зважати на карантин при роботі з проблемними активами

Набрала чинності постанова Правління Національного банку України «Про особливості застосування вимог окремих нормативно-правових актів і внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України у зв’язку з установленням карантину та запровадженням обмежувальних заходів» від 3 квітня 2020 р. № 46.

Згідно з Постановою, зокрема, не застосовуються вимоги щодо проведення тестування керівників банку та кандидатів на керівні посади (включаючи керівника підрозділу внутрішнього аудиту банку, працівника небанківської фінансової установи, відповідального за проведення фінансового моніторингу, та інших осіб, визначених нормативно-правовими актами Національного банку України).

У період дії карантину Правління Національного банку України/Кваліфікаційна комісія Національного банку України проводить співбесіди з кандидатами шляхом відеоконференції.

НБУ дозволило банкам, небанківським фінансовим установам, іншим особам, які подають документи до Національного банку України, не подавати документи на паперових носіях за умови подання цих документів або їх електронних копій засобами електронної пошти (системи електронного документообігу) Національного банку України з накладенням на них кваліфікованого електронного підпису.

Також дозволено банкам під час застосування вимог Положення про організацію процесу управління проблемними активами в банках України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 18 липня 2019 р. № 97:

  • ураховувати норми постанови Правління Національного банку України від 26 березня 2020 р. № 39 «Про особливості застосування вимог Положення про визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями у зв’язку із запровадженням обмежувальних заходів»;
  • у період дії карантину та до 30 вересня 2020 р. застосовувати до боржників/контрагентів, які відповідають критеріям і умовам, установленим у пп. 4 п. 1 Постанови № 39, інструменти довгострокової реструктуризації без передачі заборгованості таких боржників/контрагентів до підрозділу роботи з непрацюючими активами.

Окрім цього, додаток до постанови Правління Національного банку України від 18 липня 2019 року № 97 «Про затвердження Положення про організацію процесу управління проблемними активами в банках України» викладено в новій редакції.

Читати далі

Законодавство

Укравтодор залучатиме кредити на будівництво та реконструкцію автошляхів

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Умов залучення кредитних коштів та надання державних гарантій у 2020 році для забезпечення виконання боргових зобов’язань за запозиченнями Державного агентства автомобільних доріг і переліку об’єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення у 2020 році та обсягів бюджетних коштів для їх фінансування за рахунок запозичень, залучених під державні гарантії» від 1 квітня 2020 р. № 254.

Уряд затвердив Умови залучення кредитних коштів та надання державних гарантій у 2020 році для забезпечення виконання боргових зобов’язань за запозиченнями Державного агентства автомобільних доріг і Перелік об’єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення у 2020 році та обсяги бюджетних коштів для їх фінансування за рахунок запозичень, залучених під державні гарантії.

Умовами визначено, що державні гарантії надаються в межах загального обсягу, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», у разі, коли розмір зобов’язань щодо повернення запозичень не перевищує 19,274 млрд. гривень. Державною гарантією забезпечується виконання зобов’язань із погашення основної суми запозичень та сплати відсотків за ними.

Укравтодор здійснює запозичення шляхом емісії відсоткових облігацій без здійснення публічної пропозиції, зобов’язання за якими забезпечені державною гарантією.

Запозичення використовуються для фінансування об’єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення за переліком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2020 р. № 254.

Для надання державних гарантій за запозиченнями Укравтодор подає Мінфіну документи, передбачені Порядком здійснення Державним агентством автомобільних доріг запозичень під державні гарантії, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 лютого 2020 р. № 142.

Також у новій редакції викладено пп. 10 п. 4 Положення про Державне агентство автомобільних доріг України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 р. № 439, відповідно до якого, Укравтодор відповідно до покладених на нього завдань залучатиме в установленому порядку додаткові (позабюджетні) джерела та кредитні кошти, у тому числі шляхом емісії облігацій, для фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг, відповідного інженерного облаштування та інших споруд, забезпечення розвитку виробничих потужностей дорожнього господарства.

Читати далі

Законодавство

За держслужбовцями на період карантину зберігаються посади і зарплати

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення трудових прав державних службовців, працівників державних органів, підприємств, установ та організацій на час встановлення карантину у зв’язку із загостренням ситуації, пов’язаної з поширенням випадків гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 25 березня 2020 р. № 256.

Уряд зобов’язав керівників органів виконавчої влади та голів місцевих державних адміністрацій:

  • забезпечити на час встановлення карантину дотримання трудових прав державних службовців та працівників, які виконують визначену трудовим договором роботу вдома;
  • узяти до відома, що на час встановлення карантину за державними службовцями та працівниками, які виконують визначену трудовим договором роботу вдома, зберігаються займана посада, умови оплати праці та соціальні гарантії та виконання такої роботи не тягне за собою будь-яких обмежень трудових прав державних службовців та працівників.

Уряд також рекомендував:

  • державним органам, органам місцевого самоврядування дотримуватись вимог цієї постанови з метою забезпечення трудових прав працівників, які виконують визначену трудовим договором роботу вдома;
  • підприємствам, установам та організаціям незалежно від форми власності на час встановлення карантину не звільняти працівників, які виконують визначену трудовим договором роботу вдома, та працівників, які перебувають у відпустці без збереження заробітної плати на період карантину, з підстав, установлених п.п. 3, 4 і 5 ч. 1 ст. 40 Кодексу законів про працю України;
  • суб’єктам господарювання державного сектору економіки, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, і державним банкам з метою забезпечення безперебійної роботи в умовах встановленого карантину утримуватись від кадрових змін в органах управління, не допускати звільнення працівників, які виконують визначену трудовим договором роботу вдома, та працівників, які перебувають у відпустці без збереження заробітної плати на період карантину, з підстав, установлених п.п. 3, 4 і 5 ч. 1 ст. 40 Кодексу законів про працю України.

Читати далі

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2020
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.