Connect with us

Законодавство

І прийде день, коли закінчиться війна…

Про вибори й амністію на деокупованих територіях

Кабінет Міністрів України пропонує законодавчо зафіксувати, що вибори на деокупованих територіях проводяться лише за відсутності втручання Росії у виборчий процес, можливості забезпечити свободу передвиборної агітації та безпеку проведення голосування.

Про це йдеться в урядовому законопроекті «Про засади державної політики перехідного періоду» (№ 5844), внесеному до парламенту Прем’єр-міністром Денисом Шмигалем 9 серпня. У документі використовуються такі поняття, як «перехідний період», «конфліктний період», «постконфліктний період», «реінтеграція», «сталий мир» тощо. Наприклад, дата деокупації населеного пункту (району) є днем завершення конфліктного та початку постконфліктного періоду там, а дату відновлення територіальної цілісності України встановлює Президент.

Читайте також: Відновлення правосуддя на деокупованих територіях. ВРП підтримала законопроект

Факт відсутності окупаційних сил РФ на території населеного пункту (району) та встановлення повного контролю України там встановлюють міністр оборони, голова Служби безпеки України та міністр внутрішніх справ шляхом спільного подання Президенту, який виключно на такій підставі приймає рішення про визнання деокупації населеного пункту. На тимчасово окупованих територіях ані загальнодержавні вибори, ані місцеві вибори, ані референдуми не проводяться. Як вказується в законопроекті, загальнодержавні вибори та всеукраїнські референдуми на деокупованих територіях можуть бути проведені лише за умови дотримання вимог Конституції та законодавства України, а місцеві вибори – ще й одночасно з черговими місцевими виборами, місцеві референдуми – не раніше, ніж після проведення місцевих виборів. Притому вибори й референдуми на деокупованих територіях проводяться з обов’язковим додержанням стандартів Організації з безпеки і співробітництва в Європі та Ради Європи щодо виборів та референдумів.

Пункт 5 статті 16 визначає, що вибори на деокупованих територіях проводяться лише в разі можливості забезпечити:

1) недопущення протиправного втручання у виборчий процес, в тому числі з боку Російської Федерації;

2) дотримання принципів політичного плюралізму та багатопартійності, рівності прав і можливостей участі у виборчому процесі;

3) дотримання виборчих прав внутрішньо переміщених осіб;

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

4) свободу передвиборної агітації, рівні можливості доступу до засобів масової інформації та відновлення українського теле- та радіомовлення, вільного обігу українських друкованих ЗМІ на деокупованих територіях;

5) безпечні умови діяльності та безперешкодну участь у виборчому процесі офіційних спостерігачів, зокрема від Бюро з демократичних інститутів і прав людини ОБСЄ, інших міжнародних організацій та іноземних держав.

Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування на деокупованих територіях формуються за результатами місцевих виборів. Особи, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю підривали основи національної безпеки і оборони України або порушували права й свободи людини, або ж сприяли таким діям, обмежуються в праві бути обраними на місцевих виборах та займати посади. Не можуть бути обраними на місцевих виборах чи займати посади особи, які були в складі окупаційних сил та окупаційних адміністрацій РФ. Виняток – ті, хто забезпечував життєдіяльність тимчасово окупованих територій і не завдав шкоди життю та здоров’ю громадян, а також ті, хто був у складі окупаційних сил чи адміністрацій із примусу.

Читайте також: Визначено правові засоби реінтеграції окупованих територій Донецької та Луганської областей

Окрім того, Кабмін окреслив коло тих, хто міг би потрапити під амністію після деокупації. Так, Кабінет Міністрів пропонує Верховній Раді гарантувати, що після деокупації територій України буде звільнено від покарання тих осіб, які не вчиняли злочинів на тимчасово окупованих територіях. Зокрема, стаття 9 законопроекту передбачає, що «не допускається переслідування та покарання осіб, які не вчиняли правопорушень на тимчасово окупованих територіях». Особа, яка, перебуваючи в складі окупаційних сил чи окупаційних адміністрацій Російської Федерації, вчинила кримінальне правопорушення у зв’язку з тимчасовою окупацією, не може бути звільнена від кримінальної відповідальності (крім випадків, передбачених Кримінальним кодексом України) і до неї не може бути застосована амністія, якщо вона вчинила злочин:

  • який підпадає під юрисдикцію Міжнародного кримінального суду в межах, визнаних Україною;
  • визначений статтею I Конвенції про незастосування строку давності до воєнних злочинів і злочинів проти людства або статтею 1 Європейської конвенції про незастосування строків давності до злочинів проти людяності та воєнних злочинів;
  • склад якого включає діяння, визначене частиною першою статті 1 Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання;
  • що спричинив смерть людини або заподіяння тяжких тілесних ушкоджень;
  • який є умисним тяжким або особливо тяжким злочином проти життя та здоров’я особи, проти волі, честі та гідності особи, проти статевої свободи та статевої недоторканності особи або проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку;
  • злочини проти основ національної безпеки України з боку судді, прокурора, народного депутата України, депутата Верховної Ради АР Крим, депутатів місцевої ради, міських, сільських, селищних голів або військовослужбовців.

Іноземці та особи без громадянства, які перебуваючи в складі окупаційних сил чи окупаційних адміністрацій РФ, вчинили кримінальні правопорушення у зв’язку з тимчасовою окупацією, не можуть бути звільнені від кримінальної відповідальності (крім випадків, передбачених ККУ) і до них не може бути застосована амністія. Стаття 20 законопроекту також визначає, що особи можуть добровільно й за винагороду здати органам Національної поліції України зброю, боєприпаси, вибухові, інші речовини і предмети, що становлять підвищену небезпеку для оточення, а також інше озброєння, військову техніку та інше військове майно, або вказати на їх місцезнаходження. На контрольних пунктах в’їзду-виїзду здати зброю можна буде постійно, на деокупованих територіях – протягом року з дати деокупації населеного пункту. Розмір винагороди, а також порядок використання зданого чи виявленого майна визначить Кабмін.

Підготував Максим БОНДАР,
спеціально для ЮВУ

Джерело: Юридичний вісник України

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2022
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.