Законодавство
Колекторам заборонять погрожувати боржникам
Верховна Рада підтримала в першому читанні законопроект № 4241 щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості. За це рішення проголосувало 355 народних обранців.
Законопроектом, зокрема, пропонується встановити певні вимоги до кредитодавців, включаючи колекторські компанії, при врегулюванні простроченої заборгованості, а саме:
— дотримуватися вимог до етичної поведінки та правил взаємодії з боржником;
— інформувати боржника про залучення колекторської компанії до врегулювання простроченої заборгованості та/або відступлення права вимогу новому кредитору;
— укладати договори лише з юридичними особами, включеними до Реєстру колекторських компаній;
— повідомити Національний банк України про укладення з колекторською компанією договору (в строки та порядку, що визначені НБУ);
— контролювати дії залучених колекторських компаній та надавати рекомендації щодо усунення порушень;
— обов’язок розірвати договір з колекторською компанією в односторонньому порядку в разі її виключення з Реєстру колекторських компаній або в разі порушення нею вимог до етичної поведінки (два і більше разів за рік).
Законопроект також пропонує встановити вимоги до взаємодії зі споживачем (його представником) під час врегулювання простроченої заборгованості (вимоги до етичної поведінки), яка може відбуватись шляхом: безпосередньої взаємодії (особисті або телефонні переговори); надсилання повідомлень (текстових, голосових та інших повідомлень, в тому числі без залучення працівників шляхом використанням програмного забезпечення); надсилання поштових відправлень (за місцем проживання або за місцем роботи). При цьому під час першої взаємодії зі споживачем кредитор/колекторська компанія має повідомити своє найменування, ПІБ або індекс особи — представника, правову підставу взаємодії та розмір простроченої заборгованості, а на вимогу споживача — надати підтвердні документи протягом 7 робочих днів.
Законопроектом пропонується наділити Національний банк України повноваженнями зі здійснення нагляду за додержанням банками, іншими фінансовими установами та особами, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, а також колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, у тому числі вимог до взаємодії зі споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог до етичної поведінки).
Документ визначає такі позиції щодо колекторів: — на етапі оформлення договору на отримання кредиту позичальник повинен бути заздалегідь попереджений, що він може бути переданий для стягнення колекторам; — кредитор повинен мати договір про співпрацю з колекторською компанією виключно з реєстру НБУ;
— колекторські компанії відкрито повідомляють (на веб-сайтах, безпосередньо за місцем надання послуг) про вимоги до етичної поведінки;
— колектор повинен повідомити позичальника про компанію-кредитора, надати протягом 10 днів на вимогу документи про співпрацю;
— зберігати протягом 3 років записи розмов з позичальником або поручителем. Колекторам забороняється:
— взаємодіяти з позичальником до надання відповідного договору з кредитором;
— заємодіяти з третіми особами, які не є сторонами договору;
— вимагати взяти на себе зобов’язання від близьких, поручителів, представників позичальника;
— здійснювати дзвінки з 20-ої вечора до 8-ої години ранку, використовувати засекречений номер, дзвонити частіше 2-х разів на добу;
— повідомляти недостовірну інформацію про розмір боргу та наслідки несплати;
— представлятися співробітниками державних органів;
— використовувати написи на конвертах «виконавчий документ», «рішення про стягнення», «повідомлення про виселення».
У разі порушення щодо колекторів пропонують застосувати такі санкції: письмове застереження регулятора (НБУ); штраф у розмірі 51 тис. грн — 102 тис. грн; тимчасову заборону на здійснення діяльності; виключення з Реєстру колекторських компаній. Як зазначав раніше голова парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев, колекторську службу не заборонять в Україні, але введуть її в рамки дозволеного. Зокрема, їй не будуть дозволяти дзвонити людям вночі або поширювати інформацію про боржника. Тобто заборонено буде ті заходи, які колектори фактично вживають, намагаючись принизити громадян.
Джерело: Юридичний вісник України