Законодавство
Нацбанк своїм роз’ясненням радше заплутує підприємців
Національний банк України розмістив на своєму офіційному сайті публікацію під назвою «Роз’яснення стосовно порядку використання поточних рахунків ФОП». Її автори (їхніх імен під публікацією немає) імовірно вважають, що роз’яснили останні нововведення НБУ (мається на увазі постанова від 27.12.2019 № 162).
Насправді ж «Роз’яснення…» радше ставить нові запитання, аніж відповідає «на найпоширеніші …».
Ось деякі з них.
Запитання. Що саме змінюється для ФОП?
Відповідь НБУ. Як і раніше, ФОП може витрачати кошти з «підприємницького» рахунку лише для здійснення підприємницької/незалежної професійної діяльності. Водночас після сплати всіх податків та зборів вони мають право перерахувати кошти з поточного рахунку, відкритого для здійснення підприємницької/незалежної професійної діяльності, на поточний рахунок, відкритий цією особою для власних потреб.
Незрозуміло: чи повинні тепер підприємці, які сплачують податки раз на квартал (а таких більшість), платити частину податків раніше визначеного Податковим кодексом строку – приміром раз на місяць чи кожного разу, коли схочуть використати (переказати на свій «непідприємницький» рахунок) на власні потреби власні зароблені кошти?
Запитання. Чи справді ФОП для здійснення операцій, пов’язаних з власними потребами, мають перерахувати кошти з рахунку ФОП на власний поточний рахунок фізичної особи, відкритий для власних потреб?
Відповідь НБУ. Так. За поточними рахунками в національній валюті фізичних осіб-підприємців і фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, здійснюються всі види розрахунково-касових операцій, крім операцій пов’язаних із власними потребами. Після сплати податків, зборів та інших платежів, передбачених, зокрема, Податковим та Господарським кодексами України, ФОП мають право перерахувати кошти з таких рахунків на власні поточні рахунки, відкриті для власних потреб. Кошти з рахунку ФОП на рахунок для власних потреб перераховуються після підтвердження про сплату податків та зборів або відсутність заборгованості за ними.
Незрозуміло: як підтверджувати сплату податків та зборів? Для кожного випадку переведення на власний рахунок власних зароблених коштів брати довідку про відсутність податкової заборгованості? Чи тепер треба дві довідки – одну про відсутність заборгованості, а іншу – що підтверджує сплату податків пропорційно переказуваній сумі (як при перерахуванні зарплати)?
Запитання. Для чого внесено такі зміни в розрахунки ФОП?
Відповідь НБУ. НБУ не вносив змін по суті, а лише уточнив норму про порядок використання поточних рахунків ФОП. ФОП мають право після слати податків та зборів отримати чистий дохід як готівкою, так і перераховувати цей дохід на власні поточні рахунки, відкриті для власних потреб.
Запитання. Які санкції передбачені за порушення розрахунків ФОП?
Відповідь НБУ. Контроль за сплатою податків і зборів та застосування передбачених законом штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення податкового законодавства покладено на контролюючі органи, відповідно до ст. 19-1 Податкового кодексу України.
До відома ФОП: Інформація про суб’єктів господарювання, які мають податковий борг, розміщена на сайті Державної податкової служби України.
Незрозуміло: хто має перевіряти відсутність боргу підприємця перш ніж провести його платіжку, якою «чистий прибуток» перераховується на «непідприємницький» рахунок для власних потреб – операціоніст банку? Чи досить відсутності податкового боргу для такого перерахунку?
А головне що незрозуміло: чому НБУ під виглядом «уточнення порядку використання поточних рахунків» (не змінюючи їх по суті, як написали «роз’яснювачі») береться регулювати податкові відносини та вводити нові обов’язки для платників податків – чи то платити податки частіше встановлених строків, чи то довідки збирати для кожного платежу, чи то перевірятися на сайті ДФС чи не має бува підприємець податкового боргу?
Повний текст «Роз’яснення…» – на сайті НБУ.
Леонід Лазебний
You must be logged in to post a comment Login