Connect with us

Lexinform™ - платформа важливої правової інформації.

Для правників усіх спеціалізацій - свіжі новини про найважливіші нормативні акти і законопроекти з погляду їх значущості, показові та прецедентні рішення судів, коментарі до цих рішень, юридичний аналіз правових позицій, зокрема – рішень Верховного Суду.

Правові новини охоплюють події в Україні, а також світові юридичні новини, які справляють вплив на нашу правову дійсність, в тому числі – на розвиток вітчизняного законодавства та правової системи в цілому.

Репортажі та фахові звіти про найцікавіші заходи в царині права дадуть можливість не лишити поза увагою жодної значної події, а календар прийдешніх науково-практичних конференцій, форумів, круглих столів, експертних нарад та інших зібрань, присвячених нагальним юридичним проблемам, - допоможе не пропустити майбутніх заходів.

Тут постійно накопичуються варіанти розв’язання складних правових питань, неординарні юридичні висновки, аналітичні матеріали з практики правозастосування, досудового розв’язання спорів, зокрема арбітражу і медіації.

Автори - досвідчені адвокати, знані фахівці з різних галузей права пропонують власне тлумачення норм права та випробувані практичні прийоми, переможні правові аргументи для судового спору.

Законодавство

Новий закон на захист кіберпростору

Опубліковано

on

Набрав чинності Закон України «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України» від 5 жовтня 2018 р. № 2163-VIII.

Як зазначено в першому абзаці, Законом забезпечується захист життєво важливо інтересів громадян та держави в мережі інтернет, далі наведено цілі та напрями, принципи та повноваження державної політики у сфері кібербезпеки.

Згідно з п. 1 ст. 2 дія Закону не поширюється на:

  • інформацію, яка обробляється в комунікаційних та/або технологічних системах;
  • діяльність, пов’язану із захистом інформації, що становить державну таємницю, комунікаційні та технологічні системи, призначені для її оброблення;
  • соціальні мережі, особисті інформаційні портали, якщо відповідні ресурси не містять інформації, необхідність захисту якої встановлено Законами України;
  • комунікаційні мережі, які не користуються мережами загального призначенння чи не підключені до мережі інтернет та/або інших глобальних мереж (крім технологічних систем).

Статтею 4 Закону  визначено об’єкти захисту:

  • Конституційні права і свободи людини і громадянина;
  • Суверенітет, недоторканість та територіальна цілісність держави, її суспільний лад;
  • Національні інтереси в усіх сферах життєдіяльності;
  • Комунікаційні системи, які використовуються для оброблення інформації в інтересах всіх державних органів;
  • Об’єкти критичної інформаційної інфраструктури;
  • Комунікаційні системи, що використовуються для суспільних потреб у сфері електронного урядування, електронних державних послуг, комерції, документообігу.

Обов’язки захисту кібербезпеки покладені на органи виконавчої влади, місцеві держадміністрації та самоврядування, правоохоронні органи та ЗСУ, та їх формування, НБУ та на підприємства, установи, організації, котрі віднесені до об’єктів критичної інфраструктури.

Об’єктами критичної інфраструктури визначено підприємства та організації, що надають послуги в економічній сфері, в сфері енергетики та хімічної промисловості, транспорту та інформаційно-комунікаційних галузі, підприємства комунального призначення, охорони здоров’я чи є об’єктами потенційно небезпечних технологій та виробництв.

Координація діяльності здійснюється Президентом України за допомогою РНБО України, яку він очолює. Кабінет Міністрів України забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері кібербезпеки.

Стаття 5 Закону закріплює повноваження вищезазначених органів:

  • здійснення заходів щодо запобігання використанню кіберпростору у воєнних, розвідувально-підривних, терористичних та інших протиправних і злочинних цілях;
  • виявлення та реагування на кіберінциденти та кібератаки, усунення їх наслідків;
  • обмін інформацією про реалізовані та можливі кіберзагрози;
  • розробка та реалізація запобіжних, організаційних, освітніх та інших заходів у сфері кібербезпеки, кібероборони та кіберзахисту;
  • забезпечення проведення аудиту інформаційної безпеки, у тому числі на підпорядкованих об’єктах та об’єктах, що належать до сфери їх управління;
  • здійснення інших заходів із забезпечення розвитку та безпеки кіберпростору.

Також статтею 8 Закону встановлено розмежування обов’язків серед суб’єктів кібербезпеки.

Аналіз, ведення реєстру та першого контакту з населенням та державними органами відведено Держслужбі спецзв’язку і захисту інформації. На офіційному сайті здійснюється розміщення рекомендацій щодо протидії сучасним видам кібератак та кіберзагроз, за допомогою них можна отримати практичну допомогу з питань запобігання, виявлення та усунення наслідків кіберінцидентів.

Законодавство

Товари подвійного використання нарешті в Єдиному списку

Опубліковано

on

От

Набрала чинності нова редакція постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання» від 11 січня 2018 р. № 1.

Змінений п. 4 Порядку встановлював, що товари, які контролювалися при міжнародних передачах, зазначались у списках відповідно до додатків 1 – 5 (1 – створення спеціальної техніки, 2 – ракетної зброї, т.д.).

Відтепер же товари, контроль за міжнародними передачами яких здійснюється за цим Порядком, зазначені в Єдиному списку товарів подвійного використання, згідно з єдиним додатком, оскільки додатки 1 – 5 виключені.

Єдиний додаток має внутрішні розділи: «Ядерні установки, матеріали та обладнання», «Комп’ютери», «Датчики і лазери» тощо.

Найменування та опис товарів наведені в таблицях, до деяких є примітки опису товарів чи примітки / технічні примітки до цілих розділів додатку.

Постанова мала набрати чинності через 90 днів після прийняття, про що ми писали, але  18 квітня 2018 р. постановою № 276 «Про внесення зміни до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 11 січня 2018 р. № 1» Кабмін  відтермінував дату, замінивши цифри і слово “90 днів” словами “дев’ять місяців”.

Читати далі

Законодавство

Коли військові можуть застосовувати зброю?

Опубліковано

on

От

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку застосування зброї і бойової техніки з’єднаннями, військовими частинами і підрозділами Збройних Сил під час виконання ними завдань щодо відсічі збройної агресії проти України» від 10 жовтня 2018 р. № 828.

У Порядку визначено, що військовослужбовці, командири з’єднань, військових частин і підрозділів ЗСУ (далі – військові), які застосовують зброю та/або бойову техніку, повинні керуватися принципами, що ґрунтуються на загальновизнаних нормах міжнародного гуманітарного права, а саме:

  • неминучості – лише в разі, коли це є абсолютно очевидним та необхідним;
  • військової необхідності – якщо іншими способами реалізувати право на самооборону та/або виконати поставлені завдання неможливо;
  • пропорційності – по мірі необхідності для досягнення мети самооборони та/або виконання поставлених завдань, якщо це не завдасть стороннім особам і цивільним об’єктам надмірної шкоди порівняно з очікуваними конкретними військовими перевагами.

Залучені військові до виконання завдань щодо відсічі збройної агресії проти України, тощо, мають право застосовувати зброю та/або бойову техніку для:

  • відбиття нападу або попередження загрози нападу на об’єкти, що охороняються;
  • звільнення заручників та/або військовополонених, захоплених військових та/або цивільних об’єктів або запобігання такому захопленню;
  • захисту цивільних осіб та/або цивільних об’єктів від нападу;
  • запобігання та/або припинення діяльності, затримання, роззброєння або знешкодження осіб, причетних до збройної агресії;
  • припинення дій осіб, які вчинили або вчиняють правопорушення; тощо.

Окрім того, у разі нападу за можливості потрібно вживати попереджувальні заходи, які спрямовуються на його відвернення та які можуть включати:

  • використання візуальних та звукових сигналів, покажчиків на місцевості для попередження про можливість застосування зброї та/або бойової техніки;
  • установлення невибухових загороджень на ділянках місцевості;
  • усне або з використанням технічних засобів попередження про можливість застосування зброї та/або техніки;
  • попереджувальну стрільбу.

Попри те, у Порядку вказано, що летальне застосування зброї дозволяється для самооборони та з метою виконання завдань, але з вжиттям заходів щодо збереження людського життя, мінімізації можливості поранення цивільних осіб чи надання медичної допомоги та за можливості евакуації поранених осіб.

Відповідно, рішення про застосування зброї приймається командирами підрозділів, частин ЗСУ, але при захисті свого життя чи інших військовослужбовців та/або цивільних осіб військовий може приймати таке рішення самостійно з подальшим обов’язковим повідомленням про таке своєму безпосередньому командирові.

Читати далі

Законодавство

Правами авторів управлятиме громадська організація

Опубліковано

on

От

На сайті Міністерства економічного розвитку і торгівлі України оприлюднено проект наказу «Про затвердження Порядку рейтингового голосування, мінімальної кількості творів та максимальної кількості авторів відповідних видів творів для цілей рейтингового голосування для визначення осіб, які братимуть участь у зборах делегатів з числа правовласників – фізичних осіб, які передали в управління державній організації «Українське агентство з авторських та суміжних прав» належні їм майнові авторські права».

Проект містить сам Порядок, а також проекти заяви на участь у голосуванні й  бюлетеня рейтингового голосування, пояснювальну записку.

Відповідно до пояснювальної записки, делегати візьмуть участь у зборах щодо ухвалення рішення про реєстрацію громадської організації, метою якої буде колективне управління авторськими правами.

За проектом голосування проводитиметься серед осіб, які є авторами та мають чинні договори з державною організацією «Українське агентство з авторських та суміжних прав» (далі – УААСП).

Мінекономрозвитку та УААСП утворять комісію, куди ввійдуть 3 представники Міністерства та 2 – від Агентства. Комісія діятиме тимчасово, без власного фінансування, до моменту обрання 11 делегатів.

Обов’язковою умовою допуску авторів до участі в рейтинговому голосуванні визначено подання ними заяви та інших документів, які будуть зазначені в оголошенні про проведення голосування.

Оголошення щодо голосування помістять на сайті Мінекономрозвитку протягом 5 робочих днів після прийняття Міністерством рішення про його проведення, але не пізніше ніж за 10 робочих днів до його фактичного проведення.

Строк подачі документів визначено впродовж 5 робочих днів з моменту оголошення конкурсу.

Голосування з відбору кандидатів до складу делегатів здійснюватиметься шляхом заповнення бюлетенів, виготовленням яких буде займатися УААСП.

Один бюлетень стосується одного виду творів. Учаснику голосування видаватиметься 5 бюлетенів за різними видами творів, а проголосувати можна буде за будь-якою кількістю з виданих бюлетенів. Бюлетень заповнюватиметься шляхом обов’язкового виставлення кандидатам до складу делегатів рейтингових балів від 1 (найнижчий) до 3 (найвищий).

Максимальна кількість авторів, які обираються до складу делегатів становитиме:

  1. для літературних письмових творів белетристичного, публіцистичного, наукового, технічного або іншого характеру – 3 особи;
  2. для музичних творів з текстом і без тексту – 3 особи;
  3. для драматичних, музично-драматичних творів, пантомім, хореографічних та інших творів, створених для сценічного показу, та їх постановок – 2 особи;
  4. для сценічних обробок літературних письмових творів белетристичного, публіцистичного, наукового, технічного або іншого характеру і обробок фольклору, придатних для сценічного показу, – 2 особи;
  5. для похідних творів – 1 особа.

Більш детально ознайомитися з проектом та взяти участь в обговоренні можна посиланням

Читати далі

В тренді

Про основні засади забезпечення кібербезпеки України
||
№ Документа: 2163-VIII
Дата прийняття: 05.10.2017
Дата набрання чинності: 09.05.2018
Дата реєстрації в Мінюсті: Немає
Номер реєстрації в Мінюсті: Немає
Внутрішній номер документа: Немає