Законодавство
Тривалість судових розглядів
Уряд підтримав законопроект, який врегульовує цей процес.
Статтею 6 Конвенції про захист прав людини й основоположних свобод передбачено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов’язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення. «Україна є однією з держав-членів Ради Європи, в яких Європейський суд з прав людини виявив структурну проблему, що стосується надмірної тривалості судових розглядiв. Так, ЄСПЛ зазначив, що розумність тривалості провадження повинна оцінюватись у світлі конкретних обставин справи з урахуванням критеріїв, напрацьованих Європейським судом, зокрема складності справи, поведінки заявника й відповідних державних органів та важливості предмета спору для заявника», – зазначає заступник міністра юстиції України Олександр Банчук.
Читайте також: Судовий збір повертатимуть у разі порушення суддею строків розгляду справи
Саме для розв’язання зазначеної проблеми Мін’юст підготував, а Кабінет Міністрів України підтримав нещодавно законопроект щодо вирішення проблеми надмірної тривалості цивільного, господарського та адміністративного провадження (№ 8083). Ним, зокрема, передбачено впровадження таких змін:
- доповнення положень процесуальних кодексів нормами про те, що суд при вирішенні питання про розгляд справи в порядку спрощеного або загального позовного провадження враховує пріоритет швидкого вирішення справи;
- продовження строку розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження у виняткових випадках, але не більше ніж на 30 днів;
- надання права апеляційним судам під час розгляду справ у порядку цивільного та господарського судочинства проводити розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами;
- удосконалення порядку розгляду адміністративних справ судом касаційної iнстанції.
«В Україні вже діє інститут розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження. Тим не менше, директорат правосуддя та кримінальної юстиції Мін’юсту в ході моніторингу впровадження та аналізу ефективності прийнятих нормативно-правових актів y сфері судоустрою та судочинства дослідив, зокрема, питання функціонування цього інституту. За результатами опрацювання й було підготовлено рекомендації щодо внесення змін до процесуальних кодексiв з метою вдосконалення розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження, що сприятиме вирішенню проблеми надмірної тривалості цивільних, господарських та адміністративних проваджень», – говорить Олександр Банчук.
Читайте також: Обчислення строків досудового розслідування. Неупереджений аналіз статей 219 та 294 КПК
Крім цього, законопроект передбачає наступні зміни:
- надання позивачу (заявнику, скаржнику) права подати заяву про повернення з державного бюджету судового збору, сплаченого ним при поданнi позову (заяви, апеляційної чи касаційної скарги), у разі порушення суддею строків розгляду справи, встановлених законом;
- скорочення строку розгляду дисциплінарної справи стосовно безпідставного затягування або невжиття суддею заходів щодо розгляду заяви, скарги чи справи протягом строку, встановленого законом, зволікання з виготовленням вмотивованого судового рішення – 30 днів з дня її відкриття;
- узгодження положень щодо справляння судового збору за подання до адміністративного суду заяви про зміну чи встановлення способу, порядку і строку виконання судового рішення;
- включення до переліку об’єктів, за подання яких до суду судовий збір не справляється, позовних заяв та апеляційних скарг у справах з приводу примусового повернення чи примусового видворення іноземців або осіб без громадянства за межі території України, затримання іноземців або осіб без громадянства.
Джерело: Юридичний вісник України