Connect with us

Законодавство

Законопроект про ринок землі, або Новий корупційний монстр

Олександр ПОЛІВОДСЬКИЙ,
партнер юридичної фірми «Софія»

Дуже хотілося б, щоб законопроект № 2178-10 про ринок землі став прологом до справжньої земельної реформи, а не черговою поразкою.

Вказаний проект закону до другого читання вже готовий і навіть оприлюднений на сайті Верховної Ради. Про важливість цього документа говорить той факт, що на сьогодні вже минула дата, яка асоціювалася зі строком дії «мораторію». Чи означає це його завершення? Однозначної відповіді на дане запитання серед юристів немає. Така ситуація, звичайно, не на користь справі, довго так тривати не повинно.

Однак, ніхто не візьметься гарантувати, коли точно приймуть цей законопроект, строки вступу його в силу та зміст остаточної редакції. Причин тут декілька. По-перше, є учасники процесу, які принципово виступають проти прийняття даного законопроекту. І слід сказати, що деякі їх аргументи варті уваги. Інші ж — явно популістські, бо пропонують категоричні й прості рішення складних питань на зразок «нє пущать».

По-друге, обсяг законопроекту занадто великий. На сьогодні порівняльна таблиця, підготовлена до другого читання, налічує понад 2 500 сторінок. Опрацювати такий обсяг і проголосувати по більшості з понад 4 тисяч запропонованих депутатами поправок, як цього вимагає регламент ВРУ, навряд чи вийде в короткий час.

По-третє, проблема в самому проекті: в початковій редакції він містив положення про саме лише скасування заборони на продаж землі й викладений був на кількох аркушах. Однак тепер він розрісся до небачених розмірів.

Як і передбачали фахівці, скасування заборони тягне за собою цілу низку проблем земельного законодавства — зміну цільового призначення землі, відповідальність за порушення правил охорони землі, громадянство, правовий статус іноземців, статус прикордонних територій України, застосування законодавства про захист економічної конкуренції, про реєстрацію прав, про пов’язаних осіб та кінцевих бенефіціарів, про повноваження державних органів і ще багато чого. Такі питання мають ретельно описувати всі правові механізми. При цьому важливими є окремі деталі законодавчого регулювання.

Прикладом таких деталей є норма про переважне право при продажі землі. Переважне право — це виправданий засіб стабілізації землекористування та спосіб консолідації земель у межах земельних масивів. Однак проект передбачає купівлю-продаж цього права, лишаючи при цьому поза увагою запитання: яка легітимна мета запровадження таких операцій? Якщо особа не має наміру консолідувати землю, для чого такі можливості? Адже без відповіді на ці запитання правильна початкова ідея консолідації перетвориться на протилежну та може стати причиною зловживань, нести загрозу для інтересів власників і користувачів.

Наявність цієї та багатьох інших пропозицій у запропонованому проекті наштовхує на думку, що ініціатори навмисне подають ідеї лише з однією метою — затягнути час для розгляду проекту й занурити суспільство в обговорення нікому не потрібних і завідомо хибних пропозицій. Хоча такі дії також можуть бути й проявом елементарного юридичного невігластва.

Законопроект № 2178-10 — зрада чи перемога?

Я вважав би перемогою створення такого земельного законодавства, яке відповідало б критеріям системності, взаємоузгодженості, передбачуваності, прозорості, належної організації функцій держави, запровадження вищого рівня справедливості. Законодавство має стимулювати економічний розвиток, мінімізувати рейдерські загрози та ризики, вирішувати проблеми, які накопичилися в аграрній сфері (охорона земель, захист довкілля, недопущення зловживань із державними та комунальними землями, узгоджена робота державних контролюючих та інших органів). Закон має містити також правові механізми, що забезпечують проголошену мету.

Чи відповідає цим критеріям запропонований проект закону, чи є він системним? Ні. Його прийняття, очевидно, не стане віхою створення чіткого й зрозумілого, логічного та передбачуваного в застосуванні земельного законодавства.

Це не земельна реформа, яка мала б привести до досягнення більшого суспільного та приватного блага. Це, скоріше, нагадує латання дірок у старому міху та намагання вирішити інші короткострокові проблеми, на кшталт отримання допомоги міжнародних фінансових організацій на найближчий бюджетний період.

Хочу сподіватися, що інколи зрада обертається удачею. Наприклад, зусилля популістів щодо неприйняття жодного закону з цієї теми приводять до протилежного результату. Як у нашому випадку — є підстави вважати, що на цей день мораторій уже не діє. Чи перемога це для них тепер?

З іншого боку, спільною поразкою є бездіяльність законодавця та неспроможність вирішувати важливі для крани питання на належному рівні. Хотілося б, щоб робота над цим проектом стала лише етапом до підготовки справжніх продуманих і системних змін земельного законодавства й прологом до справжньої земельної реформи.

Джерело: Юридичний вісник України

Законодавство

Утворено Український центр трансплант-координації

Набрало чинності розпорядження Кабінету Міністрів України «Про утворення спеціалізованої державної установи “Український центр трансплант-координації”» від 23 вересня 2020 р. № 1154-р.

Уряд погодився з пропозицією Міністерства охорони здоров’я щодо утворення спеціалізованої державної установи «Український центр трансплант-координації» з віднесенням її до сфери управління зазначеного Міністерства.

Головною функцією Центру буде забезпечення організаційно-методичного керівництва та координація діяльності закладів охорони здоров’я, що надають медичну допомогу із застосуванням трансплантації.

Читати далі

Законодавство

Нові посвідчення водія та свідоцтва про реєстрацію авто

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження зразків бланків і технічних описів бланків національного та міжнародного посвідчень водія, свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, тимчасового реєстраційного талона транспортного засобу та зразка розпізнавального автомобільного знака України та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 16 вересня 2020 р. № 844.

Уряд затвердив:

  • зразок та технічний опис бланка національного посвідчення водія;
  • зразок та технічний опис бланка міжнародного посвідчення водія;
  • зразок та технічний опис бланка свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу;
  • зразок та технічний опис бланка тимчасового реєстраційного талона транспортного засобу;
  • зразок розпізнавального автомобільного знака України.

Електронне посвідчення водія та електронне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, запроваджені постановою Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2019 р. № 956 «Про реалізацію експериментального проекту щодо застосування електронного посвідчення водія та електронного свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу», відображають набір даних, що зазначені у зразках національного посвідчення водія та свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, затверджених цією постановою.

Також установлено, що:

  • національне та міжнародне посвідчення водія, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, тимчасовий реєстраційний талон транспортного засобу, видані до набрання чинності цією постановою, є чинними протягом строку, на який їх було видано;
  • до запровадження оформлення і видачі національного та міжнародного посвідчень водія, свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, тимчасового реєстраційного талона транспортного засобу, зразки яких затверджені цією постановою, національне та міжнародне посвідчення водія, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, тимчасовий реєстраційний талон транспортного засобу оформляються з використанням бланків попередніх зразків.

Документи приведені у відповідність до європейських вимог. Новий зразок також на пластиковій карточці. Він тримовний (українською, англійською, частина – французькою мовами), чинний на території всієї Європи та в багатьох країнах світу.

Відтепер на посвідченні – група крові (резус-фактор) водія. Також будуть вказані дані згоди або незгоди на донорство. При цьому, інформація про надання згоди або незгоди на посмертне донорство, групу крові (резус-фактор) до посвідчення водія вноситься лише за письмовою згодою особи.

Нове свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу передбачає додавання позначки щодо відповідності авто екологічним нормам «Євро-2» – «Євро-6» або іншому рівню.

Оформлення і видача національного та міжнародного посвідчень водія, свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, тимчасового реєстраційного талона транспортного засобу, зразки яких затверджені цією постановою розпочнеться через шість місяців з дня опублікування постанови (тобто з 26 березня 2021 р.).

Читати далі

Законодавство

Підакцизні товари, увезені для виготовлення непідакцизних, не можуть бути допущені до вільного обігу

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27 березня 2013 р. № 295» від 23 вересня 2020 р. № 856.

Змінами до постанови Кабінету Міністрів України від 27 березня 2013 р. № 295 «Про деякі питання перебування товарів у митному режимі переробки на митній території України, обмеження і заборони щодо поміщення окремих товарів у зазначений митний режим та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України» Уряд затвердив перелік товарів, які не можуть бути допущені до переробки для вільного обігу на митній території України, а саме:

– код згідно з УКТЗЕД 22, 24, 27, 29, 38, 87 – підакцизні товари у випадку, коли під час здійснення їх переробки шляхом простих операцій (змішування, монтаж, демонтаж) отримуються продукти переробки та/або відходи, які є непідакцизними товарами.

Читати далі

В тренді

Telegram