Судова практика
Сам лише факт уведення воєнного стану не є підставою для визнання поважними причин пропуску процесуального строку органом державної влади
3 листопада 2022 р. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі № 560/15534/21 залишив без задоволення касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області у зв’язку з порушенням ним процесуальних строків.
Особа звернулась до суду з позовом до ГУ ПФУ в Хмельницькій області про визнання протиправним рішення, зобов’язання вчинити дії.
Окружний адміністративний суд позов задовольнив частково.
Апеляційний адміністративний суд апеляційну скаргу ГУ ПФУ залишив без руху та встановив 10-ти денний строк для усунення недоліків скарги, а пізніше на підставі п. 4 ч. 1 ст. 299 КАС України відмовив у відкритті провадження з тих мотивів, що апеляційну скаргу подано з пропуском строку на апеляційне оскарження судового рішення і зазначені відповідачем підстави для поновлення строку апеляційного оскарження не можна визнати поважними, оскільки вони не пов’язані з дійсно непереборними та об’єктивними перешкодами, істотними труднощами, які не залежать від волі особи та унеможливили своєчасне, тобто у встановлений процесуальним законом строк, подання апеляційної скарги.
Читайте також: Моментом відліку строку на апеляційне оскарження є дата отримання судового рішення рекомендованим листом з повідомленням про вручення
У касаційній скарзі ГУ ПФУ зазначало, що Законом «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 р. № 2102-IX затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», яким введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 р. Строк дії воєнного стану продовжується і запровадження воєнного стану є поважними причинами для поновлення процесуального строку.
Верховний Суд вказав, що п. 4 ч. 1 ст. 299 КАС України встановлено дві обставини, за яких суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження: якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження та якщо наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.
Такий правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 6 лютого 2020 р. у справі № 420/5137/18.
Причини пропуску строку є поважними, якщо обставини які зумовили такі причини є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, що оскаржує судове рішення, та пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій та підтверджені належними доказами.
Читайте також: Дата реєстрації вхідної кореспонденції адресатом не засвідчує дату отримання рішення суду
Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64/2022 введено в Україні воєнний стан із 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 р. строком на 30 діб. У зв’язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені ст. 30–34, 38, 39, 41–44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені ч. 1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в умовах воєнного стану Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.
Отже, лише факт введення воєнного стану на території України не може слугувати безумовною та достатньою підставою для визнання поважними причин пропуску процесуального строку для органу державної влади, за відсутності відповідних обґрунтувань та доказів того, як саме введення воєнного стану, вплинуло на роботу цього державного органу.
Понад це, суд апеляційної інстанції обґрунтовано врахував, що строк на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції у цій справі закінчився до запровадження на території України воєнного стану.
При цьому, неналежна організація процесу із оскарження судового рішення з боку відповідальних осіб, виникнення організаційних складнощів у суб’єкта владних повноважень для своєчасного подання апеляційної скарги є суто суб’єктивною причиною, а негативні наслідки, які настали у зв’язку з такою причиною, є певною мірою відповідальністю за неналежне виконання своїх процесуальних обов’язків, які для усіх учасників справи мають бути рівними. Відповідач, що діє від імені держави, як суб’єкт владних повноважень, не може та не повинен намагатись отримати вигоду від організаційних складнощів, які склались у нього на поточний день, шляхом уникнення або зволікання виконання ним своїх процесуальних обов’язків, в тому числі і щодо вчасного подання апеляційної скарги.
Підготував Леонід Лазебний