Думка експерта
Собака гавкає, а караван іде… Частина 2
Закінчення. Початок
Стан і проблеми протидії корупції в органах виконавчої та законодавчої влади в Україні на 2 квартал 2023 р.
Незважаючи на вжиття Україною певних заходів щодо протидії корупції в органах виконавчої та законодавчої влади, велика частина її представників під час війни продовжують вчиняти корупційні правопорушення. А це свідчить про те, що корупціонери впевнені в своїй безкарності. Причини цього потребують окремого аналізу, хоча головна з них очевидна – наявність високих «покровителів» в органах влади та управління, а також – судах. Свої висновки і прогнози з цього приводу представляє головний науковий співробітник Міжвідомчого науково-дослідного центру при РНБО України, доктор юридичних наук ОЛЕНА БУСОЛ.
Здобутки правоохоронців у регіонах
Згадаємо хоча б справу щодо корупційної схеми, застосованої під час реконструкції Соборної площі у Миколаєві, через яку громада міста зазнала понад 26,8 млн грн збитків, НАБУ і САП вже скерували її до суду. Йдеться про заволодіння бюджетними коштами під час виконання робіт з реконструкції площі та їх подальшу легалізацію.
Читайте також: Електронний акциз: чи зможе цифрова система боротися з контрафактом та корупцією?
Серед обвинувачених: заступник Миколаївського міського голови; перший заступник керівника одного з департаментів Миколаївської міської ради; шість директорів приватних компаній, один із яких є чинним депутатом Одеської міськради; засновник приватної компанії. Дії дев’ятьох осіб кваліфіковані як привласнення, розтрата або заволодіння майном шляхом зловживання службовим становищем за ч. 5 ст. 191 КК України. Чотирьом особам з числа керівників приватних компаній додатково інкриміновано ч. 2 ст. 209 КК України – легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, визнається вчиненою у великому розмірі, якщо предметом злочину були кошти або інше майно на суму, що перевищує шість тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Довідково: у 2019 році департамент Миколаївської міськради оголосив тендер на виконання робіт з реконструкції Соборної площі. Як встановило слідство, заступник Миколаївського голови і перший заступник одного з департаментів міськради, зловживаючи службовим становищем, за попередньою змовою із шістьома особами – директорами приватних компаній, забезпечили перемогу в тендері одного наперед визначеного ТОВ, яке й виконало роботи. Однак, як засвідчила експертиза, їх проведено було за завищеними цінами, в результаті чого завдано понад 26,8 млн грн збитків місцевій громаді. У серпні 2021 року детективи НАБУ повідомили про підозру згаданим особам. На початку 2022 року слідство завершили.
На Миколаївщині також викрито мережу збуту фальсифікованого пального на мільйони гривень. Загалом припинено діяльність восьми АЗС, половина з яких взагалі були нелегальними й не мали ліцензії на торгівлю підакцизними товарами.
Окрім того, прокурори скерували до суду обвинувальний акт стосовно старшого державного інспектора одного з митних постів Одеської митниці за фактом вимагання та одержання 1 200 доларів США неправомірної вигоди (ч. 3 ст. 368 КК України). Слідством встановлено, що митник вимагав у громадянина кошти за ввезення на територію України й безперешкодне митне оформлення партії генераторів та акумуляторів. Як зазначає прокуратура, за такою схемою інспектор «заробляв» систематично, свої «послуги» він оцінював у суму від 200 до 1 000 дол. США в залежності від об’єму партії. Правоохоронці затримали співробітника митниці під час одержання чергової частини хабара. Наразі чоловіка відсторонено від займаної посади.
Раніше посадовця Одеської митниці затримали за підозрою в допомозі ввозити «чорну готівку». Також працівники Державного бюро розслідувань почали перевіряти працівників Одеської митниці за підозрою в систематичному зловживанні та порушеннях під час оформлення експорту товарів. Раніше було повідомлено про підозру інспектору Одеської митниці, через дії якого бюджет держави недоотримав мільйони гривень від розмитнення товарів.
Читайте також: Чотири стовпи відновлення: що зробити, щоб корупція не «з’їла» відбудову?
У той же час, прокурори Одеської обласної прокуратури скерували до суду обвинувальний акт стосовно державного інспектора митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці за фактом зловживання службовим становищем з метою одержання будь-якої неправомірної вигоди для іншої юридичної особи.
А караван – іде…
У квітні 2023 року на одеському узбережжі (район Чорноморка) з’явилася будівельна техніка, екскаватор перекидав каміння в море, а частину пляжу загородили колючим дротом. У сюжеті Bihus. Info йдеться, що будівельні роботи проводила фірма, записана на матір судді Печерського районного суду Києва Сергія Вовка.
Довідково: чотириповерховий готель на одеському пляжі будує фірма «Примотель». Раніше на цьому місці було кафе. За документами – це не нове будівництво, а реконструкція. А самі роботи мали бути завершеними ще в 2021 році. Власниця фірми – Наталія Гладка, за інформацією Центру публічних розслідувань – матір скандально відомого судді С. Вовка. До Печерського районного суду він був призначений у 2006-му, і вже наступного року прийняв рішення щодо передачі землі в центральній частині Одеси фізичним особам, через незаконність якого було порушено кримінальне провадження. Також Вовк розблоковував рахунки колишнього міністра аграрної політики та продовольства Миколи Присяжнюка, якого на той момент підозрювали в заволодінні 540 млн грн Аграрного фонду. Саме Вовк головував у колегії суддів, які засудили екс-міністра внутрішніх справ Юрія Луценка до 4 років в’язниці, зокрема за святкування Дня міліції. Після чого Європейський суд з прав людини зобов’язав Україну виплатити Луценку компенсацію. У 2020-му саме Вовк своїм рішенням зобов’язав Офіс Генпрокурора забрати справу заступника голови Офісу Президента в НАБУ. Тоді Олега Татарова підозрювали в причетності до дачі хабара за фальсифікацію експертизи в епізоді про заволодіння коштами Національної гвардії. Сама справа стосувалася екс-народного депутата Максима Микитася, тож відповідно вона була підслідна саме НАБУ. І справа Татарова – не єдина, яку за рішенням Вовка було забрано в НАБУ і передано до інших органів. У коментарі журналістам сам суддя зазначив: «Я жодної господарської діяльності не веду, будь-якої протиправної діяльності також. І якщо є питання з приводу моєї діяльності, звертайтесь, будь ласка, до спікера суду». А з приводу будівництва в Одесі порадив звертатися до матері. Наталія Гладка в коментарі заявила, що Сергій Вовк не її син. А також дала зрозуміти, що будівельні роботи на одеському пляжі триватимуть.
Ще одна гучна справа. Після кількох резонансних розслідувань президента «Київміськбуду» Ігора Кушніра вирішили тимчасово відсторонити від виконання обовʼязків і провести аудит діяльності компанії. Як заявив глава КМДА Віталій Кличко у Telegram, (дослівно): «На мою вимогу відбулося спільне засідання Наглядової ради та Правління ПрАТ «Київміськбуд», де було ухвалене рішення про проведення аудиту діяльності компанії із залученням однієї з провідних міжнародних аудиторських фірм. На цей час керівник «Київміськбуду» Ігор Кушнір відсторонений від виконання обовʼязків». Депутати Київради також створили тимчасову контрольну комісію, яка повинна провести перевірку та надати її результати щодо діяльності ПрАТ «Київміськбуд» та її керівництва. Натомість наглядова рада доручила «Київміськбуду» продовжувати здійснювати діяльність щодо виконання зобов’язань перед інвесторами.
Як з’ясували журналісти, сам І. Кушнір, який у травні 2023 року підкорив Еверест, покинув територію України через довідку про інвалідність, що обурило суспільство.
Довідково: Кушнір більше 10 років займає посаду президента «Київміськбуду». Bihus.Іnfo наголошує, що компанія на 80% належить місту Київ. На початку 2023-го вона призупинила будівельні роботи та просила про додаткове фінансування з бюджету.
Тим не менше, 3 липня журналісти виявили на Лазуровому узбережжі розкішну віллу, оформлену на французьку фірму, яку, за їх розслідуванням, три роки тому придбала компанія дружини президента «Київміськбуду» Ігора Кушніра. Останній у відповідь заявив, що не має майна поза межами України. Раніше журналісти виявили, як на виведеній з «Київміськбуду» землі в Козині бізнес-оточення та родичі Ігора Кушніра збудували закрите котеджне містечко. Діяльністю «Київміськбуду» зацікавилися в Національному антикорупційному бюро, а Київрада створила спеціальну комісію щодо перевірки фактів, опублікованих в ЗМІ.
І зовсім свіжий факт. Двадцять шостого червня НАБУ і САП затримали голову Тернопільської облради Михайла Головка, першого заступника голови та заступника голови Тернопільської ОВА Ігора Дем’янчука та Ігора Гайдука, відповідно. За даними слідства, вони висловлювали наполегливі прохання місцевому бізнесмену та волонтеру надати в цілому понад 2,4 млн грн за підписання актів виконаних робіт з будівництва та ремонту інфраструктурних об’єктів комунальним підприємством Тернопільської обласної ради, а також за здійснення оплати за заборгованістю Тернопільської ОВА перед ТОВ за роботи, які вже виконані та прийняті в 2022 році. Такі неправомірні дії чиновників вчинялися попри те, що підприємець займався волонтерською діяльністю та всіляко допомагав силам оборони України. Голову Тернопільської облради та двох заступників голови ОВА затримали «на гарячому» одразу після одержання ними частини обумовлених коштів, а саме понад 600 тис. гривень.
На Тернопільщині викрили й помічника депутата на хабарі за внесення даних до системи «Шлях». Проводилися обшуки в помічника, а також у народної обраниці. За даними ЗМІ, мова йде про помічника депутатки від партії «Слуга народу» Людмили Марченко. Речниця фракції «Слуга народу» Юлія Палійчук повідомила, що «фракція вивчить усі факти й обставини цієї події і в разі наявності вини ухвалить рішення про виключення її з фракції, як ми це робили уже багато разів».
Ідемо далі. Електронне видання «Сумські дебати» звертає увагу на діяння головного дорожника міста Суми – очільника комунального підприємства «Шляхрембуд» Олександра Вегери, які вже давно викликають у жителів міста посилений інтерес і бурхливі емоції, здебільшого – негативні. Сумчани помічають, як незмінний протягом кількох десятиліть посадовець продовжує збагачуватися в своєму робочому кріслі, освоює сотні мільйонів гривень, а дороги в Сумах дуже далекі від покращення, більш того, багато з тих, які ремонтувало КП «Шляхрембуд» на чолі з О. Вегерою, уже через кілька років потребують нового ремонту. За 23 роки керування «Шляхрембудом» Олександр Вегера настільки «зрісся» з підприємством, що влаштував туди на роботу і членів своєї родини – доньку та зятя. Цікаво, що зять після одруження на такій «впливовій» в дорожній індустрії доньці організував фірму і почав також вигравати тендери по ремонту тротуарів.
Довідково: Олександр Вегера вже був засуджений у 2017 році Зарічним районним судом м. Суми за корупційні діяння. А в 2019 році Вегері вдалося уникнути відповідальності за корупційні діяння, бо суд закрив справу в зв`язку із закінченням строків накладення адміністративного стягнення. Проте сам факт наявності правопорушення в суді прокуратурою було доведено.
Національне агентство з питань запобігання корупції внесло О. Вегеру до реєстру корупціонерів, про що свідчить офіційний лист антикорупційного органу, датований травнем 2023 року. Цього літа закінчується контракт Олександра Вегери на посаді керівника КП «Шляхрембуд». Проте автор матеріалу висловлює великі сумніви, що мер Сум Олександр Лисенко, маючи більш ніж достатньо підстав для непродовження договору, враховуючи навіть корупційну складову, визнану НАЗК, прийме рішення не на користь одного з основних гравців своєї команди.
Та сама Буча
Звільнені від окупації міста Буча та Ірпінь, яким допомагають у відбудові та відновленні міжнародні організації, продовжують потерпати, вже від діянь своїх – українських корупціонерів. Так, особи, що контролюють КСТ «Бучанське» через підставних осіб переоформили на себе права прибрежної зони ріки Ірпінь, лісосмуги та дороги між сільськими ділянками загального користування, які перебувають в комунальній власності. І все це зроблено за одним сертифікатом КСТ «Бучанське» з порушенням вимог законодавства.
Затримання голови ВС
Резонансною подією в Україні стала заява від 15 травня 2023 р. НАБУ і САП щодо схеми одержання неправомірної вигоди керівником та суддями Верховного Суду. Нагадаю, його очільник Всеволод Князєв тоді був затриманий правоохоронцями, які вилучили в нього $2,7 млн. А 16 травня у Верховному Суді на позачерговому пленумі судді ухвалили заяву щодо взяття на себе повної відповідальності за події, «що відбуваються у зв’язку з імовірними корупційними діяннями його окремих представників», з висловленням недовіри голові ВС та достроковим позбавленням його статусу очільника суду.
Тоді ж Національним антикорупційним бюро було оприлюднено записи прослуховування розмов голови Всеволода Князєва у справі щодо отримання ним хабара, а Спеціалізована антикорупційна прокуратура повідомила про підозру голові Верховного суду та його спільникові – адвокату; 18 травня Вищий антикорупційний суд України обрав запобіжний захід екс-голові ВС Всеволоду Князєву у вигляді тримання під вартою з можливістю внесення застави.
Перевірити суддів!..
Наразі передбачається перевірка суддів Верховного Суду Вищою радою правосуддя. Відповідна процедура унормована проектом закону України № 9454, який зареєстровано у ВРУ 3 липня на виконання рішення РНБО України. Його авторами виступили Денис Маслов, Максим Дирдін, Микола Стефанчук та інші народні депутати України. Документ передбачає, що з метою утвердження суспільної поваги до звання судді та підтримки авторитету правосуддя, укріплення суспільної довіри до Верховного Суду, забезпечення впевненості суспільства в чесності та непідкупності суддів ВС Вищій раді правосуддя невідкладно, але не пізніше 14 днів з дня набрання чинності Законом «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо запровадження додаткових процедур для зміцнення довіри суспільства до судової влади», розпочати проведення моніторингу роботи Верховного Суду відповідно до статті 59-1 цього закону Відповідно, в законі про судоустрій і статус суддів з`явиться нова стаття 59-1 «Моніторинг роботи суду». Вона передбачає, що у випадках, встановлених цим законом, Вища рада правосуддя має право проводити моніторинг роботи суду. Порядок його проведення встановлює ВРП.
Як зазначається, Вища рада правосуддя може прийняти рішення про проведення моніторингу роботи суду в разі вручення повідомлення про підозру у вчиненні корупційного кримінального правопорушення одному із суддів відповідного суду та прийняття ВРП рішення про надання згоди на затримання, утримання під вартою чи арешт такого судді або про його тимчасове відсторонення від здійснення правосуддя у зв’язку з притягнення до кримінальної відповідальності.
Також вказується, що Вища рада правосуддя проводить моніторинг роботи суду стосовно всіх суддів відповідного суду, в якому здійснює правосуддя суддя, котрому повідомлено про підозру у вчиненні корупційного кримінального правопорушення та щодо якого Вищою радою правосуддя прийнято рішення про надання згоди на затримання, тримання під вартою чи арешт або про тимчасове відсторонення від здійснення правосуддя у зв’язку з цим.
Вища рада правосуддя буде вправі проводити моніторинг роботи суду й на предмет наявності ознак вчинення суддями відповідного суду дисциплінарних проступків (зокрема істотних), грубого чи систематичного нехтування обов’язками, що є несумісними зі статусом судді або виявило їх невідповідність займаній посаді, а також щодо обставин, що викликають обгрунтований сумнів у законності джерела походження майна.
Після прийняття рішення про проведення моніторингу роботи суду, ВРП звертається до центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику (тобто НАЗК), із вимогою провести моніторинг способу життя суддів відповідного суду, а також із запитом про проведення повної перевірки декларацій особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, поданих такими суддями.
Як вказується далі, під час проведення моніторингу роботи суду Вища рада правосуддя має право:
– звертатися до суддів та працівників апарату відповідного суду, а також спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності й підпорядкування, їх посадових осіб, будь-яких юридичних та фізичних осіб із запитом щодо надання пояснень, документів чи інформації для перевірки належного виконання суддями відповідного суду їх обов’язків і встановлення наявності або відсутності ознак вчинення ними дисциплінарних проступків (зокрема істотних), грубого чи систематичного нехтування обов’язками, що є несумісним зі статусом судді або виявило їх невідповідність займаній посаді, а також щодо законності джерел походження майна;
– призначити для суддів відповідного суду проведення психофізіологічного опитування із застосуванням поліграфа відповідно до предмету моніторингу роботи суду;
– викликати суддів та працівників апарату відповідного суду для надання пояснень з питань, що стосуються предмету моніторингу роботи суду.
Будь-які особи з дня оприлюднення Вищою радою правосуддя рішення, передбаченого частиною другою вказаної статті, мають право надавати до Вищої ради правосуддя інформацію та матеріали щодо вчинення суддями відповідного суду дисциплінарних проступків (зокрема істотних), грубого чи систематичного нехтування обов’язками, що є несумісним зі статусом судді, або виявило їх невідповідність займаній посаді, а також щодо обставин, що викликають сумнів у законності джерела походження майна. При цьому інформація та матеріали, отримані від анонімних джерел, а також інформація та матеріали, джерела походження яких встановити неможливо, Вища рада правосуддя не розглядає.
Одержання за результатами проведення моніторингу роботи суду інформації, що може свідчити про наявність ознак вчинення суддею відповідного суду дисциплінарного проступку (зокрема істотного), грубого чи систематичного нехтування обов’язками, що є несумісним зі статусом судді або виявило його невідповідність займаній посаді, а також інформації, що викликає обґрунтований сумнів у законності джерела походження майна, є підставою для початку здійснення дисциплінарного провадження дисциплінарною палатою Вищої ради правосуддя щодо такого судді.
Висновки та прогнози: небезпека «полонення» держави
Думаю, не варто й говорити, що рівень корупції в Україні залишається стабільно високим, попри активізацію роботи Національного агентства з питань запобігання корупції, ефективних останнім часом дій Національного антикорупційного бюро України та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Водночас зменшилася частка пересічних громадян, які готові давати неправомірну вигоду в державних установах. При цьому вищі посадові особи в органах виконавчої та законодавчої влади, навпаки, демонструють зухвале нехтування законами та майже відкрито вчиняють корупційні злочини. Сприяють такій впевненості в особистій безкарності чиновників тотально корумповані суди та деякі представники влади України, які є співучасниками організованих злочинних груп з корупційними зв’язками.
У той же час у системах вищої освіти та охорони здоров’я рівень корупції знизився, вірогідно, за рахунок переміщення великої кількості українських громадян на тимчасове місце проживання в інші держави. Більше того, прогнозуємо, що після повернення частки колишнього населення України до рідної держави, відбудеться пропорційне збільшення відсотка людей, які відверто демонструватимуть нетерпимість до корупційних діянь у цих сферах життя, зважаючи на практику проживання в некорумпованих Європейських країнах (Данія, Швеція, Фінляндія, інших).
Після закінчення воєнних дій слід очікувати й антикорупційних протестів та мітингів українців, якщо воєнний стан закінчиться протягом року. Якщо війна триватиме довше, аніж один рік, є підстави (зокрема через можливий неадекватний законодавчий тиск на громадян представниками законодавчої гілки влади) прогнозувати, що завдяки зменшенню населення України та нерівномірного його соціального й вікового розподілу, протестувати буде просто нікому. В такому випадку Україна може стати легкою добичею та «полонянкою» іншої, сильнішої держави.
Джерело: Юридичний вісник України