Думка експерта
Адміністративні послуги в машині, або Навіщо Україні мобільні ЦНАПи?
В Україні є чимало маленьких сіл і хуторів, жителям яких важко отримати адміністративні послуги. Їм допоможуть мобільні центри.
Існують різні моделі надання адміністративних послуг. Ідеальний спосіб їх отримання — онлайн. Однак Україні потрібен ще не один рік для впорядкування законодавства та розбудови технічної інфраструктури.
Найбільш поширеними наразі стали Центри надання адміністративних послуг — ЦНАПи. Зазвичай це спеціально облаштоване приміщення, в якому є можливість отримати широкий спектр адміністративних послуг у комфортних умовах. Проте, коли йдеться про надання послуг у громадах, які включають багато населених пунктів, то єдиний офіс ЦНАП не завжди буде достатнім рішенням. Крім набору послуг і комфорту, важливим є питання територіальної доступності.
Тут може бути корисним досвід програми «U-LEAD з Європою», яка у співпраціі зі Славутською громадою запустила перший в Україні мобільний ЦНАП. Мобільний ЦНАП — це спеціально бладнаний транспортний засіб, в якому облаштовані два повноцінні робочі місця для надання дміністративних послуг. Прийом громадян здійснюється всередині транспортного засобу. У ньому є системи обігріву та кондиціонування повітря, три місця для відвідувачів, резервний енератор живлення. Завдяки компактному пандусу можуть обслуговуватися особи з інвалідністю. Мобільний ЦНАП може працювати в будь-яку пору року і будь-де.
В яких випадках доцільно планувати запуск мобільного ЦНАП у громаді? Він потрібен для тих громад, у складі яких є багато віддалених невеликих населених пунктів, де неефективно або неможливоблаштуватии стаціонарні приміщення. В таких селах попит на послуги доволі помірний, там складно знайти кваліфікований персонал, а витрати на створення офісу економічно невиправдані. Натомість мобільний ЦНАП може відвідувати населені пункти за гнучким графіком залежно від потреб споживачів, заощаджуючи їх час та кошти.
Такий центр виправданий лише тоді, коли громада має «класичний» ЦНАП. Для роботи в мобільному центрі потрібен кваліфікований персонал та потужний бек-офіс, який зможе опрацьовувати заяви на послуги будь-якої складності.
І для «класичного», і для мобільного центрів найважливіше питання — набір послуг. Потенційно для ОТГ це можуть бути майже всі адміністративні послуги.
Оскільки Славута перебуває в процесі об’єднання, то на першому етапі ЦНАП надаватиме 80 послуг. Серед них — субсидії, державні допомоги, послуги з реєстрації нерухомості та бізнесу, вклеювання фото в паспорт після 25 та 45 років.
Наразі цей мобільний ЦНАП працюватиме в сусідніх селах на основі договору про співробітництво територіальних громад. У разі згоди Державної міграційної служби у мобільному ЦНАП можна буде встановити обладнання для видачі паспортів.
У такому центрі можна оплатити надання адміністративних послуг через банківський POS-термінал. Також однією з опцій є кейс з обладнанням, що дозволяє обслуговувати громадян удома — хворих чи осіб дуже похилого віку.
Логічним є питання економічної складової мобільного ЦНАП. Програма «U-LEAD з Європою» та місто Славута інвестували в мобільний центр 1,6 млн грн. Додатковими витратами є зарплата водія, заправка автомобіля — близько 10 л на день для маршруту до 100 км, невеликі щомісячні витрати на мобільний інтернет.
Якщо протягом дня буде надаватися хоча б кілька платних адміністративних послуг, наприклад, щодо реєстрації нерухомості, то ці витрати будуть покриватися. У разі наявності у мобільному ЦНАП ще й паспортних послуг, він може бути рентабельним. Хочеться сподіватися, що практика підтвердить ці прогнози.
Найважливіше, щоб споживачі адміністративних послуг були задоволені, а мобільний ЦНАП став одним із символів позитивних перетворень в Україні.
Джерело: Юридичний вісник України
You must be logged in to post a comment Login