Судова практика
Автомобілі з гібридними двигунами, в яких електрична енергія є первинною, підлягають розмитненню як транспортні засоби, оснащені електричними двигунами
13 жовтня 2020 р. Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду у справі № 420/5592/19 залишив чинним рішення суду першої інстанції, який правильно класифікував автомобіль.
Особа звернулась до суду з позовом до митного органу про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у митному оформленні автомобілів.
Окружний адміністративний суд позов задовольнив – здійснив аналіз положень Основних правила інтерпретації УКТ ЗЕД (додаток до ст. 1 Законом України «Про митний тариф України» від 19 вересня 2013 р. № 584-VII) та встановив, що відповідно до технічної документації та експертного висновку, автомобіль Chevrolet Volt другого покоління має електричний двигун та двигун внутрішнього згоряння, при чому електрична енергія є первинним джерелом енергії транспортного засобу, в той час як пальне є вторинним джерелом енергії, тобто зазначений автомобіль є двокомпонентним товаром відповідно до правил УКТЗЕД. Суд дійшов висновку, що цей автомобіль слід класифікувати відповідно до техніко-технологічної документації на нього за кодом товару УКТЗЕД 8703 90 10 90 (транспортні засоби, оснащені електричними двигунами: інші), а висновок митного органу щодо порушення позивачем ч. 1 ст. 69 Митного кодексу України є безпідставним
Апеляційний суд скасував рішення суду першої інстанції та відмовив у задоволенні позову, обґрунтувавши рішення тим, що поняття «інші» в даному коді стосується інших видів транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами.
У касаційній скарзі позивач посилався на справу № 820/898/18, у якій Верховний Суд дійшов висновку, що автомобіль марки Chevrolet модель Volt підлягає розмитненню саме за кодом УКТ ЗЕД 8703 90 10 90 (електро: «інші»).
Верховний Суд вказав, що відповідно до Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД автомобіль Chevrolet Volt другого покоління як легковий автомобіль (товар), який складається з двох компонентів, які є основою для класифікації, повинен класифікуватися:
– за компонентом, який описується конкретніше;
– за компонентом, який визначає його основні властивості,
– або за найбільшим порядковим номером серед товарних позицій.
Верховний Суд погодився з висновком суду першої інстанції про те, що автомобіль Chevrolet Volt другого покоління описується конкретніше за його основним компонентом – електродвигуном. Електродвигун автомобіля Chevrolet Volt другого покоління є компонентом, який визначає основні властивості автомобіля Chevrolet Volt другого покоління. Товарна позиція 8703 90 10 90 є більшою за товарну позицію 8703 22 90 10, а тому автомобіль Chevrolet Volt другого покоління необхідно класифікувати за товарною позицією 8703 90 10 90 – Автомобілі легкові та інші моторні транспортні засоби, призначені головним чином для перевезення людей (крім моторних транспортних засобів товарної позиції 87021), включаючи вантажопасажирські автомобілі-фургони та гоночні автомобілі: транспортні засоби, оснащені електричними двигунами: інші.
Урахування судом першої інстанції висновків спеціаліста з оцінки ідентичного транспортного засобу як додаткового джерела інформації про технічні характеристики автомобіля позивача в сукупності з іншою інформацією наявною в техніко-технологічній документації на товар, не призвело до порушення судом норм процесуального та/або матеріального права, а здійснено з метою офіційного з’ясування всіх обставин, зокрема для складення більш повного уявлення про технічні, якісні характеристики транспортного засобу.
Отже, висновок суду першої інстанції про те, що орган доходів і зборів під час вирішення питання про визначення коду товару після завершення митного оформлення, діяв всупереч вимогам чинного законодавства, ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права.
Підготував Леонід Лазебний