Судова практика
Кривбас не платить за газ, але проблема розрахунків за нього стосується всієї країни
Дванадцятого лютого Господарський суд Дніпропетровської області своїм рішенням задовольнив позов Комунального підприємства «Криворіжтепломережа» визнати його право на споживання газу під час опалювального сезону і попри те, що на позивачеві висить півмільярдний борг, фактично зобов’язав відповідача — НАК «Нафтогаз України» — постачати йому блакитне паливо. Родзинка ситуації полягає в тому, що останній взагалі-то й без цього рішення постачав би криворіжцям природний газ, але тоді увесь ними спожитий обсяг офіційно кваліфікувався би як несанкціонований відбір, за що належить платити за подвійним тарифом. Рішення суду звільнило місто від такої біди, і в цьому його можна назвати типовим, оскільки вердикти аналогічного змісту нині виносяться господарськими судами по всій країні. В ньому, як у краплі води, відобразилася загальнонаціональна проблема газоспоживання, ключове питання якого полягає в тому, чому споживачі не платять за газ: тому, що вони такі бідні і в них немає грошей, чи, може, причина в чомусь іншому — гроші є, але не платять, бо впевнені, що їм за це нічого не буде, оскільки все одно ніхто не наважиться перекрити їм газ.
Історія справи
На початку нинішнього опалювального сезону, а саме 29 вересня 2017 р., «Криворіжтепломережа» уклала з Нафтогазом чотири договори про постачання газу з жовтня поточного по березень наступного року. Перший із досить мізерним обсягом 0,7 тис м3 стосвався виробництва теплової енергії для релігійних організацій. У другому, значно більшому за масштабами, йшлося про 12,8 млн м3 для виробництва теплової енергії, необхідної для надання послуг з опалення й постачання гарячої води населенню. Третім було передбачено поставку 2,4 млн м3 для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами і організаціями, тобто школами, лікарнями, дитячими садками тощо. А от четвертий і, можливо, найцікавіший, на якому ми докладно зупинимося пізніше, містив угоду про поставку 10,3 млн м3 для виробництва теплової енергії для підприємств, організацій та інших суб’єктів господрювання, які не належать до числа бюджетних установ чи організацій. Простіше кажучи, приватному комерційному сектору – заводам і фабрикам, магазинам і ресторанам.
Але з виконанням цих договорів виникли проблеми. Справа в тому, що станом на 9 листопада у «Криворіжтепломережі» була заборгованість перед Нафтогазом за використаний природний газ у розмірі 455 млн грн. Свого часу за спільною домовленістю виплату даної суми було розстрочено на кілька років і намальовано відповідний графік, але й за графіком погашення заборгованості «хвости» склали аж 49 мільйонів гривень. І ось тут потрібно задуматися, чому виник такий величезний борг, адже шістсот тисячний Кривий Ріг ніяк не можна віднести до категорії тих міст, про які Микола Азаров колись казав, що в них єдине працююче підприємство – базар. Там розташований найбільший у країні металургійний комбінат і постачальник валюти – «Криворіжсталь», а ще купа гірничо-збагачувальних комбінатів, море транспортних, ремонтних, сервісних та інших цілком прибуткових підприємств, тобто робота в людей є і зарплата теж. Нехай вона не така велика, як у країнах західніше прикордонного Бугу, але роздрібні ціни на газ у нас найнижчі в Європі. Не рахуючи, звичайно, Росії й Білорусі. Та попри це місто вперто не хоче платити за газ.
Найвища соціальна цінність як привід не платити за газ
Проте, якими б не були причини заборгованості, Нафтогаз не має ні морального, ні матеріального права припинити постачання газу «Криворіжтепломережі», оскільки на заваді цьому стоїть низка законів і підзаконних актів, на яких ми також зупинимося пізніше. Але він вчинив інакше: не надав номінації (так мовою фахівців називається заявка постачальника природного газу на його прийом у точках входу в трубу і відбору в точці виходу з неї) двом підприємствам, що здійснювали доставку природного газу від постачальника до споживача. Перше з них – оператор газотранспортної системи ПАТ «Укртрансгаз» (державне), друге – оператор газорозподільчих мереж ПАТ «Дніпропетровськгаз» (приватне). Звичайно, що й без цієї номінації як перше, так і друге все одно постачали би газ «Криворіжтепломережі», але тоді остання отримала би офіційне попередження про те, що вам цей газ, мовляв, брати не можна. Вірніше, брати його ви можете, але в такому разі все вами взяте буде (відповідно до положень Кодексу газотранспортної системи) кваліфіковане як несанкціонований відбір газу, за що (відповідно до вимог Закону України «Про природний газ») доведеться платити в подвійному розмірі.
Якщо чесно, то погрожувати такими санкціями підприємствам, подібним до «Криворіжтепломережі», це всеодно, що лякати їжака оголеними сідницями: вони звикли на копичувати борги, котрі потім списуються спеціальними актами Верховної Ради, як це було у травні 2011-го, коли був прийнятий Закон України з такою собі політкоректною назвою «Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію», або в листопаді 2016-го, коли був ухвалений Закон України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії». Але для порядку «Криворіжтепломережа» в листопаді минулого року подала до Господарського суду Дніпропетровської області позовну заяву з трьома пунктами прохальної частини: перший – визнати її право на споживання протягом опалювального сезону газу в тих обсягах, які зазначені у тих чотирьох договорах, про які говорилося вище, другий – зобов’язати Нафтогаз постачати йому цей газ, третій – зобов’язати ПАТ «Дніпропетровськгаз» здійснювати розподіл цього газу по газопроводам місцевого значення.
Таким чином, перед судом постало два відповідачі, головним і найактивнішим з яких був, звичайно, Нафтогаз. Позивач аргументував свою позицію двома нормативно-правовими актами. Перший із них – Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (затверджене Постановою КМУ від 22.03.2017 р. No 187), відповідно до якого Нафтогаз не може відмовити в постачанні газу «Криворіжтепломережі» як підприємству, на яке покладено спеціальний обов’язок обігрівати взимку житлові будинки, бюджетні заклади і релігійні організації. Другий – розпорядження Кабміну «Деякі питання опалювального сезону 2017/18 року» від 4 жовтня 2017 р. No 720-р: воно більше стосується технічних питань і в числі іншого зобов’язує Нафтогаз до початку опалювального сезону видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям, до категорії яких належить і «Криворіжтепломережа». Проте юристи Нафтогазу граціозно парирували удар тим, що обидва нормативно правових акти поширюються лише на благонадійних у комерційному відношенні клієнтів і не стосуються злісних неплатників, яким є позивач.
Для того, аби віднайти в даній ситуації своє соломонове слово суд у мотивувальній частині рішення зробив довгу подорож по лабіринтам вітчизняного законодавства. Згадав, зокрема, статтю 3 Конституції України, в якій говориться про те, що людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, не доторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Потім пройшовся по Кодексу цивільного захисту України і законах України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» та «Про охорону навколишнього природного середовища». Вибравшись, нарешті, із цих нетрів, дістався до Закону «Про теплопостачання» і ключового для цієї історії нормативно-правового акту – Методики визначення технологічного мінімуму споживання природного газу для об’єктів у сфері теплопостачання, затвердженої постановою Кабінету міністрів України від 13 листопада 2013 року No 886. А з неї витікає, що всі, від кого це залежить, хочуть вони того чи не хочуть, зобов’язані забезпечувати постачання газу виробникові теплової енергії в обсязі, який є достатнім для створення температури повітря в закладах охорони здоров’я і дошкільних навчальних закладах +20°C; загальноосвітніх закладах і житлових будинках +18°C; температура гарячої води у споживачів щоб становила не нижче +40°C. Все інше, мовляв, другорядне. А раз так, то суд із легким серцем ухвалив рішення задовольнити позов Комунального підприємства «Криворіжтепломережа» про всіх трьох перелічених вище пунктах: і визнати право позивача на одержання природного газу в опалювальний сезон, і зобов’язати Нафтогаз вкупі із «Дніпропетровськгазом» поставити позивачу весь обумовлений у договорах обсяг блакитного палива.
Хто платить за цей корупційний банкет?
Усе б воно в підсумку й нічого, але в цьому рішенні не помітно для стороннього ока прошмигнув маленький чортик, про якого ми згадували на самому початку, — це один із тих чотирьох договорів, який стосувався поставки 10,3 млн м3 для виробництва теплової енергії для підприємств, організацій та інших суб’єктів господарювання, які не належали до числа бюджетних установ чи організацій. Це, як ми пояснювали вище, заводи і фабрики, магазини і ресторани, тобто приватно-комерційний сектор, якого не стосуються високопарні фрази про найвищі соціальні цінності. З якої такої щедрої радості Державна компанія «Нафтогаз України» має прощати йому борги й фактично безкоштовно постачати паливо? Причому, наголосимо ще раз, така ситуація склалася не в одному лише Кривому Розі, а й по всіх інших містах країни.
Такою, видно, є висока державна політика: під приводом турботи про житлові будинки й дитячі садочки, школи і лікарні, держава дотує приватні підприємства олігархів, а олігархи, в свою чергу, фінансують усі перспективні політичні партії, і яка б із них не прийшла до влади внаслідок чергової революції, висока державна політика в цьому питанні залишиться не змінною. З тою лише різницею, що збільшиться обсяг словоблуддя про посилення боротьби з корупцією. Втім, якщо такий стан речей влаштовує і населення, і чиновників, й олігархів, воно ще можна було би дозволити собі розслабитися і спробувати отримати задоволення. Але виникає логічне питання: чиїм коштом оплачений цей банкет? Формальна відповідь відома – за рахунок Нафтогазу. Але тоді за рахунок чого останній покриває свої збитки? На це є поки що неперевірена, але вже дуже вірогідна версія, що Росія, Кремль і Газпром. Адже Нафтогаз в особі ПАТ «Укртрансгаз», незважаючи на російську агресію, продовжує транзитувати до Європи російський газ, отримуючи за це при мінімальних затратах досить солідні прибутки. Й саме перспектива втрати цих прибутків паралізує волю української держави запровадити повноцінні економічні санкції проти держави-агресора.
Джерело: Юридичний вісник України
You must be logged in to post a comment Login