Connect with us

Судова практика

Позов повернули через не підсудність справи адміністративному суду, провадження закрили через не підсудність господарському

Опубліковано

Оскарження рішення виконавчого комітету місцевої ради про заборону розміщення нових об`єктів та нового будівництва з підстав виникнення надзвичайної ситуації місцевого рівня є публічно-правовим та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

25 червня 2019 року Велика Палата Верховного Суду розглянула касаційну скаргу   у справі № 916/358/18 за позовом ОК «Парусний» до Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області (далі – Виконком, Міськрада) про визнання протиправним та скасування рішення.

Рішенням Виконкому від 24 листопада 2016 р. № 434 «Про заборону розміщення нових об`єктів та нового будівництва на землях 5-го та 9-го мікрорайонів в межах території вулиць Паркової, Приморської та Пляжної, споживчого кооперативу «Престижний» в місті Чорноморську Одеської області» ухвалено: до стабілізації зсувних процесів уздовж узбережжя Чорного моря заборонити розміщення нових об`єктів та нове будівництво на згаданих землях; до стабілізації зсувних процесів уздовж узбережжя Чорного моря заборонити управлінню архітектури та містобудування Міськради надавати містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок і будівельних паспортів на територіях, зазначених у пункті 1 цього рішення; відділу державного архітектурно-будівельного контролю Виконкому повідомити всіх забудовників територій, зазначених в пункті 1, про необхідність припинити початок нового будівництва на період виконання протизсувних заходів; управлінню архітектури та містобудування Міськради та відділу державного архітектурно-будівельного контролю Виконкому щомісячно складати акт контролю за виконанням цього рішення.

У своєму позові ОК «Парусний» наполягав, що прийнявши оскаржуваного рішення Виконком вийшов за межі повноважень, передбачених пп. 4 п. «б» ч. 1 ст. 31 Закону України від 21 травня 1997 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», яким передбачено здійснення відповідачем контролю за забезпеченням надійності та безпечності вже існуючих будинків і споруд незалежно від форм власності в районах, що зазнають впливу небезпечних природних і технологічних явищ та процесів, а не питань розміщення нових об`єктів, яких ще не існує. Позивач наполягав, що цим рішенням відповідач порушив його права на користування земельною ділянкою в обсязі, передбаченому договором суборенди земельної ділянки, втрутився у право позивача на мирне володіння майном, передбачене ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Господарський суд Одеської області у задоволенні позову відмовив. Південно-західний апеляційний господарський суд рішення суду першої інстанції скасував, провадження у справі закрив на підставі п. 1 ч. 1 ст. 231 ГПК України, оскільки спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства, бо у спірних правовідносинах відповідач реалізовував свої контрольні функції у сфері управлінської діяльності, і відповідно, спір є публічно-правовим, і його слід розглядати у порядку адміністративного судочинства.

У грудні 2018 року ОК «Парусний» подав касаційну скаргу, яку обґрунтував тим, що місцевому суду як адміністративному цей спір не підсудний, а Одеський окружний адміністративний суд у 2017 р. повернув позовну заяву ОК «Парусний» у зв`язку з тим, що спір не підлягає розгляду в адміністративному суді. Ці обставини створили перешкоди у реалізації позивачем свого права на звернення до суду та було порушено правила предметної юрисдикції.

Велика Палата дійшла висновку, що приймаючи рішення про заборону розміщення нових об`єктів та нового будівництва з підстав виникнення надзвичайної ситуації місцевого рівня, відповідач реалізовував делеговані повноваження у сфері управлінської діяльності відповідно до положень Закону № 280/97-ВР, і його акт, прийнятий під час реалізації цих повноважень, забороняє певну поведінку особам у сфері суспільних відносин з питань містобудування і є обов`язковим до виконання на відповідній території.

Отже, спір є публічно-правовим, оскільки виник за участю суб`єкта владних повноважень, який реалізовує у спірних правовідносинах надані йому чинним законодавством владні управлінські функції на відповідній території, а відтак висновок суду апеляційної інстанції про закриття провадження у справі є законним та обґрунтованим.

Підготував Леонід Лазебний

Повний текст рішення

Продовжити читання →
Натисніть, щоб прокоментувати

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.