Connect with us

Судова практика

Стаж для перерахунку пенсії особам, призваним до війська в особливий період, розраховується за спеціальними нормами

Опубліковано

4 березня 2020 р. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі № 415/2135/17 задовольнив касаційну скаргу особи, якій було відмовлено в зарахуванні стажу та перерахунку пенсії попри вимоги спеціальних норм щодо учасників АТО.

Особа звернулась до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України, у якому просила визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у зарахуванні до стажу роботи під час мобілізації у потрійному розмірі та перерахунку пенсії згідно з довідкою про безпосередню участь особи в антитерористичній операції та довідки про заробітну плату. Також просила зобов`язати відповідача зарахувати до стажу роботи під час мобілізації у потрійному розмірі, здійснити перерахунок пенсії та виплатити недоотримані суми пенсії.

Суд першої інстанції позов задовольнив частково. Апеляційний суд скасував рішення та відмовив у задоволенні позову, дійшовши висновку, що Закон «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV на час звернення позивача до пенсійного органу не містив будь-яких винятків щодо включення періоду військової служби застрахованих осіб, призваних за призовом під час мобілізації на особливий період, до страхового стажу та збереження страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у випадках ненарахування та несплати роботодавцем за них єдиного соціального внеску.

У касаційній скарзі позивач зазначав, що суд апеляційної інстанції помилково застосував до спірних правовідносин ст. 24 Закону «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», оскільки застосуванню підлягала ч. 7 ст. 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування». У зв`язку із чим вважав, що в даному випадку страхові внески не повинні з нього стягуватися за час його участі в антитерористичній операції, як мобілізованої особи, і тому він має право на зарахування до стажу роботи в особливий період, не залежно від сплати страхових внесків.

Задовольняючи касаційну скаргу, Верховний Суд зазначив, що ст. 46 Конституції України гарантує громадянам право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням коштом страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначені в Законі «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 р. № 2011-XII.

Відповідно до ст. 1-2 Закону № 2011-XII військовослужбовці користуються всіма правами та свободами, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.

Відповідно до ст. 8 Закону № 2011-XII час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їхнього страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період зараховується до вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначає Кабінет Міністрів України.

Під час розгляду справи було встановлено, що позивач у спірний період був призваний на військову службу, у зв’язку з чим підлягав у цей період загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню.

Отже, час проходження військової служби, протягом якого позивач брав участь в антитерористичній операції в особливий період, зараховується до його страхового стажу.

Частиною 7 ст. 7 Закону № 2464-VI передбачено перелік видів виплат, на які не нараховується єдиний внесок, що затверджує Кабінет Міністрів України, зокрема це – виплати, що компенсуються з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятих на військову службу за контрактом, у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та/або введення воєнного стану.

Таким чином, у цьому випадку страхові внески (єдиний внесок) не нараховувалися та не сплачувались у зв’язку зі звільненням від сплати такого податку в порядку, встановленому ст. 7 Закону № 2464-VI.

Аналогічну правову позицію в подібних правовідносинах висловив Верховний Суд, зокрема, у постановах від 14 лютого 2019 р. у справі № 308/8839/16-а, від 23 липня 2019 р. у справі № 346/6411/16-а, від 30 липня 2019 р. у справі № 346/1454/17, від 18 вересня 2019 р. у справі № 347/1233/17.

Підготував Леонід Лазебний

Повний текст рішення

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.