Законодавство
Досудове врегулювання спору щодо законності актів місцевого самоврядування тепер обов’язкове
Набрав чинності Закон України від 5 листопада 2025 р. № 4677-IX – див. 15 днів на розгляд справ щодо законності актів місцевого самоврядування.
Також новими статтями 76-1 і 76-2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» унормовано, що забезпечення законності актів обласних рад здійснюється центральним органом виконавчої влади, визначеним Кабінетом Міністрів України (орган із забезпечення законності).
Орган із забезпечення законності здійснює забезпечення законності актів обласних рад шляхом:
1) запобігання порушенню законності в актах обласних рад у порядку, визначеному цією статтею;
2) державного нагляду за актами обласних рад, визначеними цією статтею.
Для запобігання порушенню законності в актах обласних рад орган із забезпечення законності:
1) не менше одного разу на квартал письмово надає органам місцевого самоврядування інформацію про зміни в законодавстві, що стосуються місцевого самоврядування (зокрема щодо необхідності здійснення певної діяльності), практику забезпечення законності актів органів місцевого самоврядування;
2) за зверненням обласної ради, голови обласної ради надає консультації щодо застосування законодавства обласними радами.
Орган із забезпечення законності здійснює державний нагляд за актами обласних рад у разі відсутності в інших органів державної влади повноважень із здійснення державного нагляду (контролю) у відповідній сфері (галузі), що прямо передбачено спеціальним законом.
Державний нагляд здійснюється органом із забезпечення законності за актами обласних рад, що видаються ними на виконання делегованих державою повноважень, щодо їх відповідності законам.
Читайте також: На керівника комунального закладу може накласти стягнення голова місцевої ради
Заходами із здійснення державного нагляду за актами обласних рад є:
1) вимога про усунення порушення закону;
2) звернення до суду з позовом про визнання акта (окремих його положень) обласної ради незаконним (протиправним) та його скасування (визнання нечинним).
Орган із забезпечення законності здійснює державний нагляд за актами обласних рад та застосовує заходи, передбачені цією статтею, не пізніше 60 днів з дня набрання чинності актом обласної ради.
Виявлення акта (окремих його положень) обласної ради, що не відповідає закону, є підставою для звернення органу із забезпечення законності протягом трьох робочих днів з дня виявлення порушення до обласної ради з вимогою про усунення порушення закону, яка є обов’язковою для розгляду протягом 20 робочих днів з дня її отримання. Про рішення, прийняте за результатами розгляду вимоги про усунення порушення закону, обласна рада невідкладно інформує орган із забезпечення законності.
У разі відхилення без належного обґрунтування, нерозгляду обласною радою вимоги про усунення порушення закону у строк, визначений частиною восьмою цієї статті, орган із забезпечення законності звертається до суду з позовом про визнання відповідного акта (окремих його положень) обласної ради незаконним (протиправним) та його скасування (визнання нечинним).
Звернення органу із забезпечення законності до суду з позовом, передбаченим частиною дев’ятою цієї статті, без попереднього надсилання вимоги про усунення порушення закону не допускається, крім випадків, передбачених частиною дванадцятою цієї статті.
Звернення органу із забезпечення законності до обласної ради з вимогою про усунення порушення закону та її розгляд здійснюються як заходи обов’язкового досудового врегулювання спору щодо законності акта (окремих його положень), прийнятого обласною радою, крім випадків, передбачених частиною дванадцятою цієї статті.
За наявності очевидних ознак того, що акт обласної ради створює загрозу порушення територіальної цілісності України, орган із забезпечення законності спеціальним приписом зупиняє дію такого акта з одночасним зверненням до суду з позовом про визнання його незаконним (протиправним) та його скасування (визнання нечинним), про що невідкладно інформує Президента України та Кабінет Міністрів України.
Зупинення дії акта обласної ради має наслідком обов’язковість припинення виконання такого акта фізичними та юридичними особами, здійснення визначених таким актом повноважень, настання будь-яких інших юридично значущих наслідків у разі застосування такого акта та заборону вчинення будь-яких дій, пов’язаних із реалізацією речових прав на майно, якщо такі права виникли на підставі акта, дію якого зупинено.
Інформація про звернення органу із забезпечення законності до суду невідкладно оприлюднюється на його офіційному веб-сайті та офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації».
При цьому забезпечення законності актів сільських, селищних, міських, районних у місті (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, районних рад здійснюється місцевими державними адміністраціями у порядку, визначеному Законом України «Про місцеві державні адміністрації».
Внесено зміни й до Закону України «Про місцеві державні адміністрації», а також установлено, що повноваження щодо забезпечення законності актів органів місцевого самоврядування у містах Києві та Севастополі до прийняття законів про розмежування повноважень органів місцевого самоврядування та органів державної влади, а також про особливості здійснення виконавчої влади у цих містах, здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує законність актів обласних рад.
Протягом одного року з дня введення в дію цього Закону повноваження із забезпечення законності актів сільських, селищних, міських, районних у місті (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів здійснюють обласні державні адміністрації. Районні державні адміністрації можуть вносити до обласних державних адміністрацій пропозиції щодо застосування заходів, передбачених цим Законом, стосовно зазначених актів.
Також зверніть увагу на Правові позиції Верховного Суду щодо кримінальних правопорушень, пов’язаних з війною, та збірник Воєнний стан. Всі нормативні матеріали, алгоритми дій, роз’яснення, корисні ресурси.






