Порятунок у Польщі
Спеціальний закон про допомогу українцям: Заборону виселення скасовано, та лише в разі короткострокової оренди
Спеціальний закон про допомогу громадянам України у зв’язку зі збройним конфліктом на території цієї країни мало допомагає власникам приміщень, які здають їх в оренду біженцям з України. Ті, хто надає свої приміщення, можуть розраховувати на більшу підтримку. У цьому випадку не застосовуються, зокрема, закони, що обмежують виселення. Однак це не означає повної свободи позбавляти орендаря права оренди.
Читайте також: Мін’юст Польщі: Фонд справедливості для допомоги постраждалим від війни в Україні
Урядовці хочуть забезпечити права власників квартир і будинків, що приймають під своїм дахом біженців від війни. «Український» спеціальний акт, який досі є предметом парламентського обговорення, має сприяти укладанню тимчасових договорів оренди та сприяти виселенню в ситуації, коли орендар не бажає виїжджати за власним бажанням. Однак нові правила розчаровують. Вони не передбачають жодної підтримки власників приміщень. Крім того, вони неточно сформульовані, що може ускладнити їх застосування.
А де ж про оренду квартири, панове?
Закон передбачає застосування положень Закону про захист прав орендарів та ст. 15zzu розділу 1 Закону від 2 березня 2020 р. про спеціальні рішення щодо запобігання та протидії COVID-19, інших інфекційних захворювань та спричинених ними кризових ситуацій (ст. 68 спеціального закону).
ШАБЛОНИ ДОКУМЕНТІВ:
- Анкета для первинного скринінгового інтерв’ю перед вакцинацією дитини 5-11 років від COVID-19 українською мовою
- Бланк заяви про видачу або заміну документа «дозвіл на допустиме перебування»
- Заява про зміну дозволу на тимчасове проживання та роботу
- Інформаційне застереження для осіб, які повідомляють про можливість надання біженцям приміщення або частини квартири
Читайте також: Чи потрібно подавати заяви про надання статусу біженця? Юристи радять українцям почекати
На практиці це означає, що теоретично такого орендаря буде легше виселити, навіть якщо це жінки з дітьми або особи прикуті до ліжка. – Однак це не означає свободу виселення цих людей. Відповідно до ст. 1046 абз. 4 ЦПК. Якщо виселена особа не має права на соціальну квартиру, судовий виконавець, як правило, при виконанні обов’язку звільнення приміщення переміщує виселеного в іншу квартиру або кімнату, на яку виселений має право і в якій може жити. Якщо виселена особа не має права власності на іншу квартиру чи кімнату, в якій вона може проживати, судовий виконавець утримуватиметься від виконання дій доти, доки громада, відповідальна за місцезнаходження приміщень, що звільняються, на вимогу судового виконавця не надасть виселеному тимчасове приміщення, – пояснює Яцек Косінський, адвокат і партнер адвокатського бюро Jacek Kosiński Adwokaci i Radcowie Prawni.
У нових нормативних актах також йдеться про надання в оренду будівлі чи її частини, але одним словом не йдеться про квартиру. – На мою думку, кредитування має стосуватися і безпосередньо приміщення. Інакше сумнівно, чи таку диференціацію задумав законодавець і чи можна орендувати житло за винятком стандартної охорони, – каже Мацей Обребський, адвокат, партнер юридичної компанії Obrebski Adwokaci i Radcowie.
Оренда без захисту
У спеціальному акті немає подібного положення, як при кредитуванні, у разі оренди – захист практично відсутній. Лише в договорах про тимчасову оренду законодавець виключив обов’язок орендаря вказувати інші приміщення, до яких потенційно буде здійснено виселення (ст. 69 спеціального закону).
Зміни для спілок соціального житла
Остання зміна до спеціального закону щодо приміщень (ст. 70) стосується спілок соціального житла (попередня назва: товариства соціального житла). Вона дозволяє надавати або орендувати квартиру громадянам України без дотримання умов, визначених Законом від 26 жовтня 1995 року про деякі форми підтримки житлового будівництва. Ідеться, серед іншого, про суму доходу від приміщень, на які відсутнє право власності.
Читайте також: Юристи, судді, працівники судів і прокуратур – дедалі більше ініціатив для України
Не було ніякого стимулу
Юристи вважають, що законодавець не впорався. Заохочення власників квартир у спецзаконі практично відсутні.
– Немає нормативно-правових актів, які б спонукали власників та розпорядників нерухомості надавати житло біженцям. Такі стимули можуть включати, наприклад, звільнення від податків або їх зниження. Йдеться про мільйони біженців, яким знадобляться тимчасові приміщення, вважає д-р Пьотр Палка, адвокат і партнер DERC PAŁKA Kancelaria Radców Prawnych.
Схожої думки дотримується адвокат Рафал Дебовський. Він вважає, що запропоновані положення «українського» спецзакону про кредитування та оренду житлових приміщень є кроком у правильному напрямку, але однозначно недостатнім. – Безсумнівно, швидкий наплив такої кількості біженців від війни, очевидно, підвищить попит на житло. Тому необхідно сприяти вивільненню житлових ресурсів не лише шляхом виключення чи обмеження правового захисту людей українського походження, а й шляхом системних рішень для всіх житлових об’єктів, у тому числі тих, які зараз займають поляки, – каже він.
Читайте також: Спрощено оформлення легального перебування українців у Польщі на 18 місяців за заявою, поданою впродовж 60 днів
Причому в ньому зазначено, що закон не скасовує обмежень на виселення, встановлених спеціальним законом про COVID щодо приміщень, які займають поляки. Потрібні нормативні документи, які підтверджують податкову безпеку для тих, хто вирішив надавати приміщення безкоштовно. Але це лише короткострокові рішення.
– Потрібні подальші зміни та сприяння ринкового характеру. «Голод» на квартири, в тому числі й на оренду, змушує сприяти купівлі землі під житлове будівництво. Сільськогосподарські землі є природним заповідником в адміністративних межах міст. У великих агломераціях такі площі зазвичай не використовуються для сільськогосподарського виробництва, але обмеження в їх купівлі означають, що їх заморожують з метою інвестування, – каже Рафал Дебовскі.
За його словами, варто прийняти рішення, які полегшать отримання необхідних адміністративних рішень для будівництва. Наприклад, шляхом відтермінування моменту, коли буде прийнято потрібне екологічне рішення (після ухвалення рішення про умови забудови, а не до нього) або зменшення суворості, що спричиняє бюрократичні неприємності. За словами юриста, збільшення площ доступної землі під забудову та зменшення бюрократії змусять почати інвестиції в житло, які сьогодні стримуються відсутністю відповідної землі та тривалою бюрократією. Завдяки цьому через деякий час суттєво збільшиться пропозиція квартир – також у будинках, повністю побудованих для оренди. Бо ні для кого не секрет, що ринок житлової нерухомості змінюється і дедалі менше людей зможуть дозволити собі власну квартиру, а більше захочуть використовувати дешеві квартири для довгострокової оренди.
Рената Крупа-Домбровська
Текст польською на Prawo.pl