Connect with us

Судова практика

Організовуючи конкурс між перевізниками, орган влади здійснює управлінські повноваження, а не господарські функції

Опубліковано

Рішення органу місцевого самоврядування про визначення переможця конкурсу з перевезень пасажирів на маршрутах загального користування підлягає оскарженню за правилами адміністративного судочинства.

21 серпня 2019 р. Велика Палата Верховного Суду розглянула касаційну скаргу у справі № 813/2803/16 за позовом ПП «Галич-Авто» до Дрогобицької РДА, третя особа –МКП «Транс-Екіпаж», про визнання протиправними та скасування рішення й розпорядження, зобов’язання вчинити певні дії.

За матеріалами справи, 1 червня 2016 р. Дрогобицька РДА видала розпорядження № 132 «Про затвердження Умов конкурсу з визначення автомобільних перевізників на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі Дрогобицького району», яким було затверджено Умови конкурсу та оголошення про його проведення.

5 липня 2016 р. відбулось засідання конкурсного комітету, на якому були позивачем рішення про визначення МКП «Транс-Екіпаж» переможцем конкурсу.

25 липня 2016 р. Дрогобицька РДА видала розпорядження № 189 “Про введення в дію рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі Дрогобицького району”, яким рішення конкурсного комітету від 5 липня 2016 р. введено в дію.

У своєму позові до окружного адміністративного суду ПП «Галич-Авто» зазначало, що вчинивши низку послідовних дій, направлених на прийняття протиправних рішень, відповідач усунув його від здійснення підприємницької діяльності – оплатного перевезення пасажирів на маршрутах загального користування, чим порушив його право на отримання законних підприємницьких доходів.

Позивач просив визнати протиправним та скасувати рішення конкурсного комітету, визнати протиправним та скасувати розпорядження Дрогобицької РДА «Про введення в дію рішення конкурсного комітету …», зобов`язати конкурсний комітет провести повторну оцінку конкурсних пропозицій з дотримання вимог Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою КМУ від 3 грудня 2008 р. № 1081.

Львівський окружний адміністративний суд позов задовольнив. Львівський апеляційний адміністративний суд постанову суду першої інстанції скасував та закрив провадження у справі на підставі чинного на той час п.1 ч. 1 ст. 157 КАС, визначивши, що спір підлягає розгляду за правилам господарського судочинства, аргументуючи, що орган виконавчої влади або місцевого самоврядування у відносинах щодо організації та порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів не є суб`єктом владних повноважень і спори щодо оскарження рішень чи бездіяльності цих органів після виникнення договірних правовідносин між організатором та перевізником-претендентом не належать до юрисдикції адміністративних судів.

ПП «Галич-Авто» подало касаційну скаргу, яку вмотивовувало тим, що спір у цій справі, який стосується оскарження дій та рішень суб`єкта владних повноважень, має ознаки публічно-правового, а отже, підлягає вирішенню за правилами адміністративного судочинства.

Велика Палата Верховного Суду констатувала, що на органи виконавчої влади та місцевого самоврядування покладено повноваження із забезпечення обслуговування населення засобами транспорту, в тому числі із залученням з цією метою на договірних засадах підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності.

Рішення конкурсного комітету, утвореного відповідним органом влади для виконання покладених на останнього повноважень, є управлінським у сфері транспортного обслуговування.

Орган виконавчої влади – це суб’єкт владних повноважень, що виступає у правовідносинах щодо організації та проведення конкурсу з перевезення пасажирів як організатор та контролюючий орган у цій сфері, відповідно й правовідносини, що складаються між організатором та учасниками конкурсу під час його організації та проведення містять ознаки публічно-правових відносин у розумінні КАС, а договір про організацію перевезень, укладений за наслідками проведення такого конкурсу, відповідає ознакам адміністративного договору.

З матеріалів справи вбачається, що позивач просив визнати незаконними та скасувати рішення конкурсного комітету та розпорядження Дрогобицької РДА про введення в дію цього рішення, внаслідок прийняття яких відповідач та конкурент позивача уклали договір на здійснення перевезень пасажирів на маршрутах загального користування.

Отже, предметом розгляду в цій справі є дії адміністрації як суб’єкта владних повноважень і перевірка результату дій такого органу під час реалізації покладених на нього управлінських функцій, що в цілому свідчить про публічно-правовий характер спірних правовідносин.

З огляду на предмет та зміст позовних вимог, характер правовідносин та суб’єктний склад сторін як учасників таких правовідносин, висновок суду апеляційної інстанції щодо наявності підстав для розгляду цього спору за правилами господарського процесу є неправильним.

Підготував Леонід Лазебний

Повний текст рішення

Продовжити читання →
Натисніть, щоб прокоментувати

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.