Connect with us

Законодавство

Визнано неконституційним припис, який унеможливлював перерахунок пенсій держслужбовцям

Опубліковано

Конституційний Суд України ухвалив Рішення № 3-р/2022 у справі за конституційною скаргою Мосюрчака Василя Івановича щодо відповідності Конституції України пп. 1 п. 2 розд. XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 р. № 889–VIIІ (щодо гарантій соціального захисту державних службовців).

Колишній державний службовець звернувся до управління Пенсійного фонду України із заявою про перерахування призначеної йому пенсії. Йому відмовили, мотивуючи це тим, що пенсії, призначені на підставі ст. 37 Закон України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 р. № 3723–XII зі змінами, не перераховуються. Зазначене рішення автор клопотання оскаржив в апеляційному порядку, однак суд апеляційної інстанції відмовив у задоволенні апеляційної скарги, зазначивши, що «на момент коли, як вважає позивач, виникло право на перерахунок пенсії, в законодавстві були відсутні норми, які б регламентували умови та порядок проведення такого перерахунку».

Читайте також: Конституційний Суд не став розглядати подання Шуфрича і ін.

Конституційний Суд України оцінив конституційність пп. 1 п. 2 розд. XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 889 з урахуванням доводів суб’єкта права на конституційну скаргу щодо неможливості збільшення розміру пенсії, призначеної на підставі ст. 37 Закону № 3723–XII.

У цьому контексті, Конституційний Суд вказав, що позитивні обов’язки держави у сфері соціального захисту полягають, зокрема у належному внормуванні відносин.

Гарантоване ст. 46 Основного Закону України право на соціальний захист ґрунтується на тому, що розміри пенсій, інших видів соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають бути визначені з урахуванням потреб людини, людської гідності та інших конституційних цінностей, а також на тому, що за наявності економічних та інших передумов розміри пенсій, інших видів соціальних виплат та допомоги мають бути своєчасно індексовані та/або перераховані.

Юридичний механізм індексації та перерахунку розмірів пенсій, інших видів соціальних виплат та допомоги є однією з конституційних гарантій дієвості права на соціальний захист.

Верховна Рада України для розвитку, конкретизації та деталізації приписів ст. 3, 8, ч. 1 ст. 24, ст. 46 Основного Закону України має унормовувати в законах підстави, порядок та умови індексації та перерахунку розмірів усіх видів пенсій для всіх груп пенсіонерів.

Читайте також: Нова процедура відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України

У зв’язку з тим, що в пп. 1 п. 2 розд. XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 889 немає посилання на ст. 37-1 Закону № 3723–XII, для суб’єкта права на конституційну скаргу та інших осіб, яким надано право на призначення пенсії на підставі ст. 37 Закону № 3723–XII, унеможливлено перерахунок розмірів пенсій, тобто їх осучаснення. Унаслідок цього існує відмінність у розмірах пенсій державних службовців, призначених на підставі ст. 37 Закону № 3723–XII, залежно від часу призначення пенсій.

Ураховуючи наведене, Конституційний Суд України зазначив, що сучасний стан законодавчого врегулювання відносин з перерахунку розмірів пенсій суб’єкта права на конституційну скаргу та інших осіб, яким надано право на призначення пенсії на підставі ст. 37 Закону № 3723–XII, є не звичайною законодавчою прогалиною (лакуною), а законодавчим упущенням (legislative omission), наявність якого є порушенням Конституції України.

З огляду на наведене Конституційний Суд України визнав, що пп. 1 п. 2 розд. XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 889 суперечить ч. 2 ст. 3, ч. 1, 2 ст. 8, ч. 1 ст. 24, ст. 46 Конституції України в тім, що він унеможливив перерахунок розмірів пенсій, призначених на підставі ст. 37 Закону № 3723–XII.

Визнаний неконституційним припис Закону втрачає чинність через три місяці з дня припинення чи скасування в Україні воєнного стану. Верховну Раду України зобов’язано привести нормативне регулювання у відповідність із Конституцією України та цим Рішенням.

Нагадаємо, визнано неконституційним скасування рішення реєстратора про державну реєстрацію прав на майно в результаті розгляду скарги на таке рішення

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.