Connect with us

Судова практика

Правомірність видачі лісорубного квитка державним лісогосподарським підприємством підлягає оскарженню в порядку адміністративного судочинства

Опубліковано

11 вересня 2019 р. Велика Палата Верховного Суду розглянула касаційну скаргу у справі № 817/1855/17  за позовом заступника військового прокурора Західного регіону України (далі – заступник військового прокурора) до  ДП «Сарненське лісове господарство» про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування лісорубного квитка.

У період з 19 липня по 1 серпня 2017 р. Інспекцією на підставі ухвали Шевченківського районного суду м. Львова від 26 червня 2017 р. про надання дозволу на проведення перевірки щодо дотримання працівниками ДП «Сарненське лісове господарство» упродовж 2016 р. вимог природоохоронного та іншого законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів під час проведення лісозаготівельних робіт з рубки дерев, проведено позапланову перевірку ДП «Сарненське лісове господарство», за наслідками якої складено відповідний акт перевірки.

Актом перевірки зафіксовано порушення щодо проведення рубки лісу на підставі виданого лісорубного квитка. Звертаючись до суду з позовом, заступник військового прокурора вказав, що ДП «Сарненське лісове господарство» шляхом видачі всупереч вимогам законодавства лісорубного квитка неправомірно узаконено самовільні рубки лісу, чим порушено визначений законом порядок та підстави рубок лісу.

Окружний адміністративний суд рішенням позов задовольнив частково: визнав протиправними дії відповідача щодо видачі лісорубного квитка в частині проведення рубок у кварталі 32 (виділи 12,1, 15,1, 18,1, 19,1, 21,1) Страшівського лісництва. У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

Восьмий апеляційний адміністративний суд це рішення скасував та закрив провадження у цій справі, оскільки ДП «Сарненське лісове господарство» у межах цього спору є не суб`єктом владних повноважень у розумінні п. 7 ч. 1 ст. 3  КАС України, а суб`єктом господарювання державної форми власності, а тому його рішення чи дії не можуть бути оскаржені до суду в порядку адміністративного судочинства.

До того ж позивач жодним чином з посиланням на норми законодавства не обґрунтував, повноваження якого органу державної влади чи органу місцевого самоврядування були делеговані відповідачу у спірному випадку.

Заступник військового прокурора подав касаційну скаргу, в якій наголошував на тому, що відповідач, видаючи лісорубний квиток, що є дозвільним документом (спеціальним дозволом на заготівлю деревини), виконував публічно-владні управлінські функції на виконання делегованих повноважень органу виконавчої влади з питань лісового господарства.

Велика Палата Верховного Суду, розглянувши справу, вказала, що за змістом ст. 69 ЛК спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом – лісорубним квитком або лісовим квитком, що видається безоплатно. Спеціальний дозвіл на заготівлю деревини в порядку рубок головного користування видається органом виконавчої влади з питань лісового господарства, центральним органом виконавчої влади, що реалізовує державну політику у сфері лісового господарства. Спеціальний дозвіл на інші види спеціального використання лісових ресурсів видається власниками лісів або постійними лісокористувачами.

Відповідно до положень п. 3.1 ст. 3 Статуту ДП «Сарненське лісове господарство», затвердженого наказом Держлісагентства від 1 лютого 2017 р. № 31, ДП «Сарненське лісове господарство» створено з метою, зокрема, ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання та відтворення лісів. Пунктом 8 Порядку видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів, затвердженого постановою КМУ від 23 травня 2007 р. № 761 передбачено, що лісовий квиток видається власником лісів або постійним лісокористувачем.

Відповідно до пункту 132 додатку до Закону України від 19 травня 2011 р. № 3392-VI «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» спеціальний дозвіл на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубний квиток, ордер, лісовий квиток) віднесений до дозвільного документа.

Дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру (абз. 5 ч. 7 ст. 4-1 Закону № 2806-IV).

Аналіз цих норм права у взаємозв’язку дає підстави вважати, що ДП «Сарненське лісове господарство», видаючи лісорубний квиток, що є дозвільним документом (спеціальними дозволом на заготівлю деревини), діяло як дозвільний орган. За таких обставин Велика Палата визнала, що суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку про непоширення на цей спір юрисдикції адміністративних судів.

Підготував Леонід Лазебний

Повний текст рішення

Продовжити читання →
Натисніть, щоб прокоментувати

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.